سرمای شدید خطر مرگ مبتلایان به بیماری‌ قلبی را افزایش می‌دهد

کم و زیاد شدن شدید دما ناشی از بحران تغییرات اقلیمی ممکن است برای بیماران قلبی خبر بدی باشد

مشکلات قلبی ناشی از گرفتگی عروق قلب، سکته، نارسایی قلبی و ضربان نامنظم با افزایش مرگ‌ومیر بر اثر دمای هوا رابطه دارد-AFP

بر اساس یک تحقیق جدید، هوای بسیار گرم یا سرد ممکن است خطر مرگ افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

طبق مطالعه‌ای که در نشریه انجمن قلب آمریکا (American Heart Association) منتشر شد، مشکلات قلبی ناشی از گرفتگی عروق قلب، سکته، نارسایی قلبی و ضربان نامنظم با افزایش مرگ‌ومیر بر اثر دمای هوا رابطه دارد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که بریتانیا با سرمای شدید دست‌وپنجه نرم می‌کند و در سراسر این کشور، پیام هشدار بارش برف، یخبندان و مه اعلام شده است. در ایالات متحده نیز موج سرما در بخش اعظم این کشور در حال گسترش است.

باراک الاحمد، محقق دانشگاه هاروارد، گفت: «کاهش نرخ مرگ‌ومیر بر اثر بیماری‌های قلبی‌عروقی در قیاس با دهه ۱۹۶۰، موفقیت بزرگی در عرصه سلامت عمومی است که متخصصان قلب با تشخیص عوامل انفرادی خطرناک برای قلب، مانند تنباکو، کم‌تحرکی، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و غیره، به آن‌ها رسیدگی کردند.»

«چالش کنونی، اینک محیط زیست است و آنچه تغییرات اقلیمی می‌تواند برای ما در بر داشته باشند.»

محققان این موضوع را بررسی کردند که افزایش یا کاهش شدید دما بر بیماری‌های قلبی- که عامل اصلی مرگ‌و‌میر در کل جهان است- ممکن است چه اثری بگذارد. آنان داده‌های وضعیت سلامت بیش از ۳۲ میلیون فرد را که در فاصله ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۹ در ۵۶۷ شهر و ۲۷ کشور واقع در پنج قاره، بر اثر بیماری‌های قلبی‌عروقی درگذشته‌اند، بررسی کردند.

نوسان‌های چشمگیر در دماهای سرد یا گرم شدید، با تغییرات اقلیمی ارتباط دارند و محققان در هر شهر تعداد موارد مرگ‌ومیر بر اثر عارضه‌های قلبی را در گرم‌ترین و سردترین روزها که ۲.۵ درصد روزها بوده است، با آمار مرگ‌و‌میر در روزهایی که دما بهینه بوده است (دمای مرتبط با کمترین نرخ مرگ‌و‌میر) مقایسه کردند.

طبق یافته‌های این محققان، روزهای خیلی گرم، ۲.۲ مورد به هر هزار مرگ ناشی از مشکلات قلبی‌عروقی اضافه می‌کند، و برای روزهای خیلی سرد هم این شاخص ۹.۱ است.

«هشدار هوای سرد ما تا جمعه ۱۶ دسامبر تمدید شد.»

آب و هوای سرد می‌تواند عواقب جدی برای سلامت داشته باشد و به ویژه کهن‌سالان و افراد دچار عوارض قلبی یا ریوی را در معرض خطر قرار دهد.برای اطلاعات بیش‌تر رجوع شود به   https://t.co/m7m4JcLD4V pic.twitter.com/uerobQNuD6

موسسه امنیت سلامت بریتانیا، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲

محققان می‌گویند شاید لازم باشد برای جلوگیری از مرگ‌های ناشی از مشکلات قلبی‌عروقی طی تغییرات شدید دمایی از سامانه‌های هشدار هدفمند و ارائه خدمات مشاوره‌ای به افراد آسیب‌پذیر استفاده شود.

الاحمد افزود: «باید به مخاطرات محیط‌زیستی جدید اشراف داشته باشیم. از سازمان‌های تخصصی قلب و عروق تقاضا می‌کنم در مورد رابطه تغییرات شدید دمایی و سلامت قلبی عروقی رهنمود و بیانیه علمی تدوین کنند. در چنین بیانیه‌هایی می‌توانیم متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را بیش‌تر راهنمایی کنیم و همچنین کمبودهای داده‌های بالینی و اولویت‌های تحقیقاتی آینده را شناسایی کنیم.»

کمبود عرضه داده از آسیای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا سبب می‌شود امکان استفاده از این یافته‌ها برای انجام برآوردهای جهانی در مورد اثر تغییرات دمایی شدید بر مرگ‌های ناشی از مشکلات قلبی عروقی محدود شود.

رابرت ای. هرینگتون رییس سابق انجمن قلب آمریکا گفت: «در جهانی که طی سال‌های آینده با تغییرات اقلیمی سراسری مواجه است برای شناخت بهتر این رابطه‌ها و به ویژه چگونگی اثر گذاری این تغییرات محیط‌زیستی بر علت اصلی مرگ و ناتوانی در جهان یعنی بیماری قلبی کار بیش‌تری لازم است.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان