آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ چین!

چرا همه تخم مرغ‌ها را گذاشتند توی سبد چین؟

اگر بار گران بودیم و رفتیم – ولی تا فی الابد دنبال نفتیم

حکومت بچه کش و دانشجو دزد

کلمه ندارم، بیت ندارم، ضرب‌المثل ندارم تا آنچه را راجع به خامنه‌ای در ذهن دارم بنویسم: دشنام «بی‌شرف» پیش او کم می‌آورد و تشبیه‌اش به اصغر قاتل که بچه‌ها را می‌کشت، جفا بر اصغر قاتل است. وجه تشابه اصلی اصغر قاتل با خامنه‌ای، مسلمان بودن جفت آنهاست. اصغر قاتل در واپسین لحظات اجرای حکم اعدام «گفت در صورت آزادی، دو گوسفند برای قربانی نذر خواهد کرد.» (ویکی‌پدیا به نقل از نشریات ۹۰ سال پیش.)

برای خامنه‌ای و برای ماله‌کش‌های خوش سخن‌اش در رسانه‌ها و پلاتفرم‌ها و کلاب‌هاوس، همین یک بیت را دارم:

گر به دشنام آورم نام از شما
می‌شود آلوده دشنام از شما

همدردی دارم با همه خانواده‌هایی که فرزندشان محبوس یا مقتول این حکومت است. من اینجا اشک ریختن زنان و مردانی را می‌بینم که دور از وطن با ستم دیدگان و داغداران در وطن همدردی می‌کنند. ما دستی از دور بر آتش نداریم. دلی از نزدیک میان آتش داریم.

اما روحیه می‌گیریم از خیابان، از کف خیابان، و از روی پشت بام‌ها.

***

آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ چین

انگار بدجوری روابط حکومت با چین بهم خورده. تا دیروز مناسباتشان آنقدر خوب بود که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی‌شان رفت در چین مُرد!  

البته او برای درمان سرطانش رفته بود ولی حیف شد که مرد. بسا که قرار بوده حضرات دولتیون و آیات عظام بعد از این، بواسیر و پروستاتشان را به جای انگلیس و آلمان، ببرند در چین عمل کنند. (لابد حق‌العمل را با یک تکه از جزایر جنوب بدهند. به اندازه هر پروستات!)

حیف دیگر مرگ آن زنده‌یاد اینکه با رفتنش ماجرای دو دکل گمشده هم فراموش می‌شود. در زمانی که ایشان وزیر نفت بود دو دکل نفتی با آن عظمتش گم شد و تا وقتی ایشان زنده بود پیدا نشد! در فرهنگ ما هم حرف زدن پشت سر مرده پسندیده نیست، طلب دکل کردن از مرده هم به درجه اولی نکوهیده است. از آن غیراخلاقی‌تر و حتی خطرناک! مطالبه بدهی‌های آن مرحوم از همکاران و مشاوران و شرکای اوست.

من صمیمانه درگذشت مرحوم رستم قاسمی را به خانواده و دوستانش تسلیت می‌گویم. به موازات آن تبریکات صمیمانه دارم برای شرکایش در ماجرای دکل و پرونده بابک زنجانی و قضیه رشوه گرفتن مشاور نزدیکش، که حالا همه خیالشان از این جهت راحت شد و الان تنها دغدغه‌شان سقوط نزدیک حکومتی است که اینها کارگزارش بودند.

اما در رابطه با ناتو درآمدن چین الان در بیت رهبری، رسانه‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی این پرسش به شدت مطرح است که چرا حکومت در این چند ساله همه تخم مرغ‌هایش را توی سبد چین گذاشته است؟

 گفته می‌شود که پرزیدنت رئیسی از دو روز پیش ناصر نبی‌پور را احضار کرده و در این مورد با او گفتگو کرده. شنیده می‌شود که حتی کار به تهدید هم کشیده و نبی‌پور را بازداشت کرده‌اند.

ناصر نبی‌پور رئیس هیأت مدیره اتحادیه تولید تخم مرغ است و رئیسی از او خواسته به اندازه خودکفائی سبد خالی در اختیار دولت بگذارد.

***

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه