رسوایی فساد مالی بروکسل یک نمونه افراطی بسیار شایع است

تحلیل: چمدان‌های پول در اتاق‌ هتل‌ها آشکارترین شکل چیزی‌اند که غالبا کاملا قانونی محسوب می‌شود

اوا کایلی، معاون رئیس پارلمان اروپا، به اتهام‌ فساد و پولشویی دستگیر شد - AFP

در میانه ادعاهایی مبنی بر اینکه دولت قطر برای کسب نفوذ به مقام‌های پایتخت اتحادیه اروپا رشوه داده، بروکسل با بدترین رسوایی فساد در سال‌های اخیر روبرو است.

در جریان ۱۶ حمله پیش از همین آخر هفته، چهار تن از جمله اوا کایلی، معاون رئیس پارلمان اروپا، به اتهام‌هایی از جمله «تشکیلات جنایی، فساد و پولشویی» دستگیر شدند.

جزئیات این رسوایی‌ است که اهمیت آن را بالا می‌برد. گفته می‌شود پول نقدی که پلیس ضبط کرده، حدود ۶۰۰ هزار یورو (۵۱۵ هزار پوند) ارزش دارد که در مجموع، شش برابر حقوق یک نماینده بریتانیایی است.

کایلی، نماینده یونانی پارلمان اروپا از حزب چپ میانه پاسوک، پیش از این با توصیف قطر به عنوان کشوری «پیشرو در حقوق کارگر»، با اینکه تخمین زده می‌شود از زمان [اعطای امتیاز برگزاری] جام جهانی در این کشور، شش هزار و ۵۰۰ کارگر مهاجر در آنجا جان خود را از دست داده‌ باشند، موجب تعجب و شگفتی شد.

جزئیات این ادعاهای فساد علیه افراد دستگیرشده هنوز مشخص نشده است. دولت قطر «هرگونه تلاش برای مرتبط کردن این کشور با اتهام‌های سوءرفتار را قاطعانه رد می‌کند».

از آنجا که بریتانیا دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست، بعید نیست چنین حوادثی را با داستان سرزمینی دوردست، فرهنگ سیاسی بیگانه و چیزی که هرگز اینجا رخ نمی‌دهد، اشتباه بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، مثل روز روشن است که این برای سیاستمداران– چه در بروکسل و چه در وست مینستر– عجیب نیست افرادی که دنبال نفوذ بیشتر بر آنان‌اند، مهمان‌نوازی و هدیه به آن‌ها پیشکش کنند.

با نگاهی اجمالی به فهرست منافع پارلمان بریتانیا که در دسترس همگان است، می‌بینیم که از زمان انتخابات گذشته، ده‌ها هزار پوند برای مهمان‌نوازی و سفر به نمایندگان داده‌اند.   

گاهی اوقات این‌ها بلیت رویدادهای ورزشی پرطرفداری‌اند که شرکتی تجاری بهای آن را پرداخت می‌کند. شاید سفری درباره «ماموریت حقیقت‌یابی» باشد که کشوری خارجی آن را پرداخت کرده است و با اقامت در هتل‌های مجلل تکمیل می‌شود.

ایندیپندنت اخیرا درباره تعدادی از این موارد خبررسانی کرده است که همگی قانونی‌اند. در برخی موارد، سیاستمداران در پارلمان یا جاهای دیگر به ‌نفع همان هدیه‌دهندگان صحبت کرده‌اند.

با این حال، زمانی که دریافت این‌گونه کمک‌ها طبق قانون گزارش و اعلام می‌شود، برای آن منع قانونی وجود ندارد. اما هدف یکی است: کسب نفوذ با پرداخت پول.

به نظر می‌رسد ادعایی که امروز در بروکسل مطرح شد، با بسیاری از این موارد متفاوت بوده و نمونه‌ای به‌شدت فاحش است.

روز دوشنبه، اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، این افشاگری‌ها را از «مهم‌ترین نگرانی‌ها» و «بسیار جدی» خواند.

جزئیات تازه‌ای که روز دوشنبه از مقام‌های بلژیکی به دست آمد، نشان می‌دهد چند صد هزار یورو در چمدانی در اتاق هتلی در بروکسل و ۱۵۰ هزار یورو در آپارتمان یکی از نمایندگان پارلمان اروپا پیدا شده است.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا کسانی که این مبالغ هنگفت، چه قانونی و چه آن‌طور که گفته شد غیرقانونی، را خرج می‌کنند، واقعا سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ای می‌کنند؟

با این حال، باید همواره به یاد داشته باشیم که اعطاکنندگان این هدایا حتی در صورت قانونی بودن، از روی حسن نیت آن‌ها را نمی‌دهند. آن‌ها می‌خواهند با پولشان نفوذ بخرند.

© The Independent

بیشتر از جهان