ظریفه یعقوبی از زندان طالبان آزاد شد

چهار تن از همکاران ظریفه یعقوبی هنوز در زندان‌اند

طالبان با سرکوب شدید اعتراض‌های مدنی زنان افغانستان، شمار زیادی از آنان را بازداشت و زندانی کردند-zarifah.yaqubi.9/Facebook@

ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زن و از رهبران جنبش اعتراضی زنان در افغانستان، روز دوشنبه ۲۱ آذر، از زندان طالبان آزاد شد. فوزیه کوفی، رهبر حزب موج تحول افغانستان که ظریفه یعقوبی عضو آن است، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، آزادی ظریفه یعقوبی را تایید کرد.

ظریفه غفاری و چهار تن از همکارانش که پسرانی جوان و از فعالان مدنی و رسانه‌ای‌اند، روز ۱۲ آبان هنگام حضور در یک نشست رسمی به مناسبت آغاز فعالیت «جنبش زنان افغانستان برای برابری» در کابل، بازداشت و زندانی شدند. به گفته فوزیه کوفی، همکاران ظریفه یعقوبی هنوز در زندان طالبان‌اند.

دوتن از دوستان ظریفه یعقوبی نیز آزادی او را تایید کردند اما گفتند تاکنون با یعقوبی تماسی نداشته‌اند. به گفته یکی از این افراد، ظریفه در وضعیت دشواری به‌سر می‌برد و طالبان به‌شدت او را تحت نظر دارند.

در بیش از یک ماه گذشته و پس از اسارت ظریفه یعقوبی و همکارانش به دست طالبان، شماری از سازمان‌های بین‌المللی و فعالان حقوقی از جمله سازمان ملل متحد، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا در کابل، از طالبان خواستند ظریفه یعقوبی و بقیه افرادی را که به دلیل مبارزات مدنی و دفاع از حقوق بشر بازداشت و زندانی شده‌اند، آزاد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان تاکنون در مورد دلیل بازداشت و آزادی ظریفه یعقوبی هیچ توضیحی نداده‌اند. سخنگویان این گروه همچنین از ارائه هرگونه اطلاعاتی در مورد زنان معترضی که طی ۱۶ ماه گذشته بازداشت، شکنجه و زندانی کرده‌اند، خودداری می‎‌کنند.

فرحت پوپلزی یکی دیگر از زنان معترضی است که از یک ماه پیش در زندان طالبان است. اعضای خانواده پوپلزی در روزهای اخیر از وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده‌اند.

پس از سلطه طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، هزاران تن از زنان افغان در شهرهای مختلف این کشور به‌ویژه کابل، مزارشریف، پنجشیر و هرات اعتراض‌های گسترده‌ای به راه انداختند و خواستار حفظ ارزش‌ها و آزادی‌های مدنی و حقوق بشری شدند؛ اما طالبان با سرکوب شدید اعتراض‌های مدنی زنان، شمار زیادی از آنان را بازداشت و زندانی کردند. طالبان این زنان معترض را به «توطئه علیه نظام» متهم کردند و از شماری از آنان اعتراف اجباری گرفتند و به آن‌ها اخطار دادند که دیگر اعتراض نکنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ۱۶ ماه گذشته، چندین فرمان محدودکننده علیه زنان صادر کرده‌ است. ممنوعیت زنان از کار در ادارات دولتی، ممنوعیت سفر زنان به خارج از افغانستان بدون همراه، ممنوعیت حضور زنان در فیلم‌ها و سریال‌ها، پوشش الزامی چهره زنان مجری در تلویزیون‌ با ماسک، خودداری از پوشیدن لباس‌های رنگی و همچنین توقف صدور گواهینامه رانندگی برای زنان از جمله محدودیت‌هایی‌اند که طالبان برای زنان افغانستان وضع کرده‌اند

با وجود اعتراض‌های گسترده برای لغو این محدودیت‌ها، طالبان با تاکید بر این نکته که در پی اجرای شریعت اسلامی‌اند، تلاش می‌کنند زنان را هر روز محدودتر کنند.