بازداشت دست‌کم ۲۰۰ تن از معترضان در راهپیمایی تهران

همزمان با گسترش خیزش سراسری، برخی دانشجویان و فعالان صنفی مختلف بازداشت شدند

خیزش انقلابی مردم تهران روز شنبه ۱۹ آذر در غرب تهران ادامه یافت و در اعتراض به اعدام محسن شکاری و حمایت از زندانیانی که با حکم اعدام و اتهام‌ افسادفی‌الارض و محاربه در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‎‌‌برند، راهپیمایی سکوت برگزار شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد هم اعلام کرد که در اعتراض‌های این روز حدود ۲۰۰ نفر از معترضان حاضر در خیابان ستارخان بازداشت شده‌اند. این سندیکا در کانال تلگرامی خود نوشت که امیرحسین سعیدی، دانشجوی رشته زبان دانشگاه آزاد تهران جنوب، فرزند حسن سعیدی، کارگر زندانی شرکت واحد، روز شنبه ۱۹ آذر، به همراه حدود ۲۰۰ زن و مرد دیگر در خیابان ستارخان دستگیر شده‌‌اند.

بنا به تماس کوتاهی که از موبایل امیرحسین سعیدی با مادرش گرفته شده، به آنان گفته شده است که امیرحسین را به پلیس امنیت گیشا منتقل کرده‌اند. این دانشجو در نهایت صبح یکشنبه بعد از بررسی موبایل و گرفتن تعهد آزاد شد. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، تعداد دیگری از بازداشتی‌ها نیز به همین صورت آزاد شده‌اند اما برخی را نگه داشته‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان نیز اعلام کرد اطلاعات سپاه روز شنبه، مسعود قبادی، معلم و فعال مدنی استان کهگیلویه و بویراحمد، را که روز سوم آبان، بعد از حدود یک ماه بازداشت، آزاد شده بود؛ مجددا بازداشت کرده و به مرکز اطلاعات سپاه استان در یاسوج فرستاده است. اطلاعات سپاه بارها بعد از آزادی، مسعود قبادی را احضار و تهدید کرده بود که در صورت هرگونه فعالیت مجازی یا اعلام اعتراض، بازداشت خواهد شد. مسعود قبادی ۲۹ سال سابقه خدمت دارد و ‌مهر ۱۴۰۱ بدون تقاضای بازنشستگی، به اجبار بازنشسته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانال دانشجویان متحد نیز اعلام کرد که نیروهای سرکوبگر روز یکشنبه سیزدهم آذرماه، علی رمضانی، دانشجوی ورودی ٩٨ رشته مهندسی صنایع دانشگاە کردستان، را بازداشت کرده‌اند. به گزارش این گروه فعال دانشجویی، از وضعیت و نهاد بازداشت‌کننده علی رمضانی اطلاعی در دست نیست. خبرها حاکی از این است که عرفان زارعی، دانشجوی برق ورودی ۹۷ دانشگاه خواجه نصیر، هم در تاریخ ۱۶ آذر از مقابل در ورودی این دانشگاه ربوده شده است.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایندیپندنت فارسی، امیرسعید شیبانی، جوان ۲۲ ساله‌ای که در اعتراض‌های تهران بازداشت شد، حدود یک ماه است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد. نیروهای حکومتی پس از بازداشت این جوان معترض به خانواده او اعلام کردند که پس از دو روز آزاد خواهد شد، اما با گذشت ۳۱ روز و پیگیری مداوم خانواده، از شرایط پرونده او اطلاعی در دست نیست. او روز شنبه در تماس با خانواده‌اش اعلام کرد که در زندان اوین و منتظر برگزاری دادگاه است.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، الهه اجباری، فارغ‌التحصیل دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، اهل سیستان و بلوچستان و ساکن تهران، پس از سه روز ربوده‌شدن به دست افراد ناشناس و انتقال به مکانی نامعلوم و بازجویی، در یکی از خیابان‌های تهران رها شد. در خلال این ربایش، به این فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران صدمات جسمی و روحی وارد شده است و بازجویان موی سر او را کوتاه کرده‌اند. الهه اجباری دوشنبه ۱۴ آذر ربوده شد. او را ساعت ۱ بامداد جمعه ۱۸ آذر در یکی از خیابان‌های تهران رها کردند.

مهدی یعقوب‌خانی غیاثوند، دانشجوی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین، نیز روز ۱۶ آذر بازداشت شد. خبر بازداشت این دانشجو روز یکشنبه منتشر شد و بر اساس این گزارش، نیروهای لباس‌شخصی پس از بازداشت، به خانه او هجوم بردند و با برهم زدن منزل، مدارک و وسایل شخصی او را ضبط کردند. تا این لحظه، از وضعیت فعلی او و نهاد بازداشت‌کننده این دانشجو نیز اطلاع دقیقی در دست نیست.

همچنین خبرگزاری میزان، رسانه قوه قضاییه، برای نخستین بار بازداشت کودکان در تهران را تایید و شمار کودکان زیر ۱۸ سال بازداشت‌شده در تهران را ۲۰ نفر اعلام کرد. این نخستین تایید رسمی قوه قضاییه مبنی بر بازداشت کودکان در جریان اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی است.

از زمان آغاز اعتراض‌ها دست‌کم ۴۰ معلم هم در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند. شماری از این معلمان با قرار وثیقه و به صورت موقت آزادند.

بنا بر آخرین آمار هرانا، شمار دانشجویان بازداشت‌شده دست‌کم ۶۲۰ نفر گزارش شده است. بر این اساس، رقم تخمینی بازداشت‌شدگان دست‌کم ۱۸ هزار و ۲۵۹ نفر ذکر و اعلام شده است که از زمان شروع خیزش سراسری در ایران تا امروز، حداقل ۴۸۵ نفر از معترضان جان باخته‌اند. خیزش سراسری مردم ایران تاکنون با برگزاری یک هزار و ۱۷۳ تجمع شهری و دانشگاهی در ۱۶۰ شهر ایران همچنان ادامه دارد.

بیشتر از