اعدام سه کودک در کره شمالی به دلیل تماشای برنامه‌های تلویزیون کره جنوبی

حکم این سه نوجوان در هیسان کره شمالی در ملاءعام اجرا شد و درجا جان باختند

برای کسانی که رسانه یا هنر کره جنوبی را در اختیار دارند، مجازات ۱۵ سال زندان تعیین شده است - AFP

براساس گزارش‌ها، کره شمالی سه دانش‌آموز دبیرستانی را به دلیل تماشا و توزیع گسترده برنامه‌های نمایشی کره جنوبی بین دوستانشان به جوخه اعدام سپرد. این اقدام با دستورالعمل‌های قانونی این کشور برای مجازات شدید کودکان زیر سن قانونی مغایرت دارد.

به گزارش رادیو آسیای آزاد، به نقل از دو منبع شاهد اعدام، دو نفر از این نوجوان به دلیل تماشا و پخش فیلم‌های کره جنوبی اعدام شدند اما نفر سوم را طی مجازاتی بی‌سابقه در رژیم کیم جونگ اون، به دلیل قتل نامادری‌اش اعدام کردند.

روزنامه چوسان ایلبو روز شنبه گزارش داد که این نوجوانان پیش‌تر در ماه اکتبر و در دبیرستانی در هیسان واقع در استان ریانگ گانگ کره شمالی که با چین هم‌مرز است، آشنا شدند و چندین برنامه نمایشی آمریکایی و کره‌ای را با هم تماشا کردند.

به گفته یکی از اهالی منطقه، این نوجوانان را در ملاءعام آوردند و به مرگ محکوم شدند و مقام‌های کره شمالی بلافاصله آن‌ها را در یکی از فرودگاه‌های شهر از پا درآوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌ها این دانش‌آموزان متهم را هنگام به اشتراک گذاشتن این برنامه‌ها با دوستانشان دستگیر کردند؛ در واقع آن‌ها در حال پخش محتوایی بودند که رژیم کیم جونگ اون انتشار آن را با وضع مجازات سنگین، ممنوع کرده بود.

یک منبع آگاه درباره این اعدام به چوسان ایلبو گفت: «با اجرایی شدن قانون مرتجع ایدئولوژی و فرهنگی، او را با وجود اینکه دانش‌آموز دبیرستانی بود، به فرمان دولت مرکزی اعدام کردند تا اعدام آزمایشی او زنگ خطری برای دیگران باشد.»

این منابع به آراف‌ای (RFA) گفتند که جرائم ادعاشده برای این نوجوانان– حدود ۱۶ یا ۱۷ ساله– از نظر میزان شرارت با هم برابری می‌کنند. این منابع به رادیو و سرویس خبری کره تحت حمایت ایالات متحده آمریکا گفتند که ساکنان این منطقه را واداشته‌اند اعدام را تماشا کنند.

یکی از شاهدان اعدام در ملاعام گفت که مقام‌ها به آنان گفتند: «برای کسانی که فیلم‌ها و نمایش‌های کره جنوبی را تماشا یا پخش می‌کنند و آن‌هایی که با قتل دیگران نظم اجتماعی را بر هم می‌زنند، بخشایشی درکار نیست و به اشد مجازات– مرگ محکوم می‌شوند.»

کره شمالی اوایل دسامبر ۲۰۲۰ در اقدامی برای برخورد با افزایش محبوبیت برنامه‌ها و موسیقی کره‌ای، قانون ناظر بر ابزارهای ایدئولوژیک و فرهنگی و ممنوعیت ورود اطلاعات و نفوذ خارجی را وضع کرد.  

براساس قانون افکار ضدارتجاعی، برای کسانی که رسانه یا هنر کره جنوبی را در اختیار دارند، مجازات ۱۵ سال زندان تعیین شده است.

با این حال، مقررات سختگیرانه در این سرزمین منزوی برموفقیت عالمگیر سریال «بازی مرکب» (Squid Game) نتفلیکس تاثیری نداشت و بسیاری توانستند آن را که با زندگی در کره شمالی شباهت‌هایی دارد، به صورت قاچاقی از مرز رد کنند و نسخه‌هایی از آن را به اشتراک بگذارند.

مردم برای گریز از جریمه یا بدتر از آن مجازات حبس، برنامه‌های کره جنوبی را روی فلش قاچاق و پشت درهای بسته تماشا می‌کنند. آن‌ها که به کره شمالی پشت کرده‌اند، یادشان است که مردم کره شمالی چطور از طریق این نوارها و سی‌دی‌ها فهمیدند وقتی آن‌ها در قحطی گرفتار بودند، مردم کره جنوبی دنبال پرهیز غذایی و رژیم برای کاهش وزن بودند.  

© The Independent

بیشتر از جهان