نیروی دریایی آمریکا یک کشتی ماهیگیری حامل تسلیحات قاچاق را در مسیر ایران به یمن توقیف کرد

این کشتی حامل بیش از ۵۰ تن مهمات، فیوز و سوخت موشک در تاریخ اول دسامبر و در خلیج عمان رهگیری شد

فرمانده سنتکام گفت که ایران کماکان عامل اصلی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه است- Navy.Mil

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز شنبه ۳ دسامبر اعلام کرد که یک کشتی ماهیگیری با بار اسلحه قاچاق را رهگیری کرده است که از ایران به یمن می‌رفت.

این کشتی در تاریخ اول دسامبر و در خلیج عمان رهگیری شده است.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای گفت که این کشتی «بیش از ۵۰ تن مهمات، فیوز و سوخت موشک» را حمل می‌کرد.

ژنرال اریک کوریلا، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا) در بیانیه‌ای درباره توقیف بار کشتی گفت: «ایران کماکان عامل اصلی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه است. ما برای امنیت و ثبات منطقه به مقابله با رفتار شرورانه ایران متعهدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارکنان نیروی دریایی آمریکا مستقر در پایگاه دریایی یواس‌اس لويیز بی.پولر USS Lewis B. Puller (ESB 3)، و در جریان تایید پرچم کشتی متوجه محموله غیرقانونی آن شدند.

این دومین بار در یک ماه گذشته است که ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکا یک محموله عمده تسلیحات قاچاق و غیرقانونی را توقیف می‌کند.

نیروهای پایگاه دریایی فوق، در این بار بیش از یک میلیون بسته فشنگ ۷.۶۲ میلیمتری، ۲۵هزار بسته فشنگ ۱۲.۷ میلیمتری، حدود هفت‌هزار فیوز موشک. و بیش از ۲۱۰۰ کیلوگرم سوخت پرتاب راکتی کشف کردند.

برد کوپر، معاون نیروهای دریایی سنتکام در ناوگان پنجم، گفت: «این محموله چشمگیر توقیف‌شده به وضوح نشان‌دهنده تداوم انتقال غیرقانونی کمک‌های مرگبار و رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران است.»

او گفت:‌«نیروهای دریایی بر بازدارندگی و  ممانعت از فعالیت‌های دریایی خطرناک و غیرمسئولانه در منطقه تمرکز دارند.»

عرضه، فروش یا انتقال مستقیم و غیرمستقیم تسلیحات به حوثی‌های یمن، ناقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده پیشتر در تاریخ هشتم نوامبر، یک کشتی ماهیگیری را در خلیج عمان رهگیری کرده بود که به طور غیرقانونی کمک‌های تسلیحاتی را از ایران به یمن ارسال می‌کرد.

 

در جستجوی این کشتی، کارشناسان توانستند بیش از ۷۰ تن پرکلرات آمونیوم را کشف کنند که یک اکسیدکننده قوی برای ساخت سوخت موشک و مواد منفجره دیگر است. نیروهای آمریکایی همچنین بیش از ۱۰۰ تن کود اوره را کشف کردند؛ که یک کود شیمیایی کشاورزی با کاربری دوگانه استفاده به عنوان پیش‌ساز مواد منفجره است.

منطقه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا شامل ۲۱ کشور، خلیج فارس، خلیج عمان، دریای سرخ، بخش‌هایی از اقیانوس هند و همچنین تنگه هرمز، باب المندب و کانال سوئز است.