مهاجمان انتحاری با سوءقصد به جان گلبدین حکمتیار به مسجد او حمله کردند

سخنگوی حزب اسلامی گفت که مهاجمان انتحاری قصد داشتند با لباس زنانه وارد مسجد شوند

حوالی بعد از ظهر روز جمعه، هنگامی که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، در حال ایراد سخنرانی پس از نماز جمعه در مسجد مربوط به دفترش بود، دو مهاجم مسلح با جلیقه‌های انتحاری وارد محوطه دفتر شدند و به سمت محافظان حکمتیار شلیک کردند. بشیراحمد ابراهیمی، سخنگوی حزب اسلامی، به ایندیپندنت فارسی گفت که مهاجمان با لباس زنانه و برقع وارد محوطه دفتر شده بودند و هنگامی که قصد وارد شدن به مسجد را داشتند، به محافظان شلیک کردند.

به گفته سخنگوی حزب اسلامی، این دو مهاجم دو مرد بودند که جلیقه انتحاری به تن داشتند و قصد داشتند جلیقه‌شان را در داخل مسجد منفجر کنند. سخنگوی حزب اسلامی گفت: «در این حادثه، یک تن از محافظان گلبدین حکمتیار که با مهاجمان درگیر شده بود، کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.»

ابراهیمی گفت که مهاجمان انتحاری را محافظان حکمتیار از پا درآوردند و این مهاجمان نتوانستند جلیقه‌شان را منفجر کنند. او گفت که در این حادثه به نمازگزارانی که داخل مسجد بودند و شخص گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی که در حال سخنرانی بود، آسیبی نرسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، رسانه‌های محلی افغانستان از وقوع انفجاری قبل از درگیری، در ورودی مسجد خبر دادند. اما سخنگوی حزب اسلامی مدعی شد که این انفجار پس از درگیری مهاجمان صورت گرفته و محل انفجار نیز نه ورودی مسجد، بلکه مکانی دورتر از مسجد در جاده دارالامان بوده است.

گلبدین حکمتیار در بیانیه‌ای، مهاجمان را «جنگجویان مزدور انتحاری» خطاب کرد؛ در حالی که پیش از این، این رهبر سیاسی اسلام‌گرا، از عمل انتحاری به‌صراحت دفاع می‌کرد و عاملان انتحاری را «مجاهدین استشهادی» می‌خواند. همچنین، حکمتیار گفت که با وجود اینکه اسم او در صدر فهرست سیاه سازمان‌های استخباراتی (اطلاعاتی) جهان بوده، اما اوهنوز زنده است و «تا روزی که خداوند مقدر کند» زنده می‌ماند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، به‌طور معمول روزهای جمعه، پس از ادای نماز، سخنرانی مفصلی ایراد می‌کند و در آن، به مباحث سیاسی و امنیتی می‌پردازد. سخنرانی او به طور زنده از شبکه تلویزیونی بریا که وابسته به حزب اسلامی است، پخش می‌شود.

حکمتیار در ماه‌های اخیر، در سخنرانی‌هایش، بارها از روابط پنهانی طالبان با آمریکایی‌ها انتقاد کرده و گفته است بازگشت آمریکا به افغانستان تحت هر نامی، آینده مطلوبی نخواهد داشت. او در یکی از سخنرانی‌هایش در جمعه ششم آبان، به‌تندی از طالبان انتقاد کرد و گفت: «در توافق‌نامه دوحه میان طالبان و آمریکا، طرف‌های ملی و بین‌المللی نادیده گرفته شدند و این یک طرح ناکام بود. اکنون آمریکایی‌ها با ملاقات‌های پنهانی با طالبان در دوحه می‌خواهند یکبار دیگر این اشتباه را تکرار کنند.»

حکمتیار در سخنرانی‌هایش از تکروی طالبان و نادیده گرفتن دیگر چهره‌ها و جناح‌های سیاسی افغانستان انتقاد کرده بود. این چهره سیاسی پرحاشیه که به قوم پشتون تعلق دارد، طی یک سال‌ونیم حاکمیت طالبان بر افغانستان، در داخل کشور مانده و در حالی که از طرف طالبان نیز در انزوا قرار گرفته است، در حد سخنرانی در مسجد دفتر خود به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.  

حکمتیار و حزب او، از جمله احزاب اسلام‌گرای تندرو شناخته می‌شوند که در حکومت قبلی نیز همسویی بیشتری با افکار طالبان داشتند. اما منزوی شدن او در زمان سلطه طالبان بر افغانستان، باعث انتقادهای مکرر او از این گروه شده است. حمله مسلحانه به مسجد و محل سخنرانی حکمتیار، مشخصا به قصد جان او بود که محافظانش آن را خنثی کردند.