۲۰۲۲ مرگبارترین سال برای فلسطینیان در کرانه غربی بوده است

نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مورد وضعیت خاورمیانه و مسئله فلسطين چهارشنبه ۳۰ نوامبر (۹ آذر) برگزار شد

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد، در سخنان خود در نشست مجمع عمومی با ابراز نگرانی در مورد وضعیت فلسطین، خاطرنشان کرد تلاش‌های ۷۵ ساله اسرائیل برای بیرون کردن فلسطینی‌ها از سرزمینشان با شکست مواجه شده است و این ۱۴ میلیون فلسطینی «ناپدید، ناامید و تسلیم نشدند».

ریاض منصور اعلام کرد که سال ۲۰۲۲، پس از انتفاضه دوم، مرگبارترین سال برای فلسطینی‌ها در کرانه غربی بوده است. او افزود: «امسال سالی است که ما خشونت، تخریب، اخراج بی‌سابقه، ادامه محاصره و تجاوز را شاهد بودیم.»

نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد تصریح کرد: «حق امنیت متعلق به مالک قانونی خانه است نه دزد. حق امنیت متعلق به افراد تحت اشغال است نه اشغالگران.» ریاض منصور در ادامه، تاکید کرد که برای تشکیل دو کشور اسرائیلی و فلسطینی هیچ راه‌حلی وجود ندارد جز اینکه دولت مستقل فلسطین به رسمیت شناخته شود، مرزها به مرزهای سال ۱۹۶۷ برگردند و بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت شناخته شود. او لزوم به رسمیت شناخته شدن بدون تاخیر عضویت دولت فلسطین در سازمان ملل متحد را نیز خاطرنشان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تور ونزلند، هماهنگ‌کننده روند صلح خاورمیانه در شورای امنیت سازمان ملل، نیز روز دوشنبه ۲۸ نوامبر به وضعیت وخیم در فلسطین اشاره کرده بود. ونزلند در یک بیانیه مطبوعاتی به شورای امنیت گفت: «۲۰۲۲ از جمله مرگبارترین سال‌ها برای فلسطینی‌ها در کرانه غربی به شمار می‌رود.»

نماینده مصر هم در نشست چهارشنبه مجمع عمومی گفت: «باید برای یک راه‌حل صلح‌آمیز زمینه‌ای وجود داشته باشد که ما به‌شدت به آن نیاز داریم.» او خشونت اسرائیل به‌ویژه علیه کودکان و غیرنظامیان، گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین، تخریب خانه‌ها و زیرساخت‌های فلسطینی‌ها، محاصره شهر‌های فلسطینی از جمله محاصره مداوم غزه و همچنین نقض وضعیت موجود در اطراف مناطق مقدس در بیت‌المقدس شرقی را محکوم کرد.

نماینده مصر در سخنانش گفت: «یافتن راه‌حل صلح و امنیت در خاورمیانه مستلزم احترام به قوانین بین‌المللی و به رسمیت شناختن مشروعیت بین‌المللی و به طور خاص قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و ابتکارات صلح عربی است.»

نماینده کویت نیز از اسرائیل انتقاد کرد و گفت: «اسرائیل به قطعنامه‌های بین‌المللی به‌ویژه قطعنامه‌های شورای امنیت احترام نمی‌گذارد.» او توضیح داد که اسرائیل توافق‌های ژنو در سال ۱۹۴۹، منشور سازمان ملل متحد، حقوق بین‌المللی بشردوستانه و دیگر پیمان‌ها و ابزارهای بین‌المللی را نقض کرده است.

نماینده قطر نیز از راه‌حل تشکیل دو کشور اسرائیلی و فلسطینی پشتیبانی کرد و گفت که مرزها باید به سال ۱۹۶۷برگردند. او اشاره کرد که برای رسیدن به این هدف، اسرائیل باید به اشغال سرزمین‌های لبنان و سوریه پایان دهد. او همچنین تاکید کرد که قطر بیت‌المقدس غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد.

تصمیم‌های مجمع عمومی سازمان ملل اغلب مواقع، الزام‌آور نیستند و نهاد اصلی تصمیم‌گیرنده سازمان ملل در امور بین‌المللی از جمله صلح و امنیت، شورای امنیت است.   

بیشتر از جهان