دیوان عالی جمهوری اسلامی احکام اعدام چهار تن به اتهام همکاری با اسرائیل را تایید کرد

سه متهم دیگر این پرونده هر یک به پنج تا ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند

مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، متهمان این پرونده را جمعی «اراذل‌واوباش» معرفی کرد-ایسنا

یک روز بعد از ابراز نگرانی جاوید رحمان، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، رسانه‌های داخلی ایران از صدور احکام قطعی چهار متهم امنیتی در دیوان عالی کشور خبر دادند. اتهام این افراد، ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل عنوان شده است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران روز چهارشنبه نهم آذرماه (۳۰ نوامبر) به‌نقل از مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه اعلام کردند چهار تن از اعضای «شبکه‌ای اراذل‌واوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی اسرائیل» که در خردادماه امسال توسط عوامل سپاه پاسداران بازداشت شده بودند به اعدام محکوم شدند.

چنان که ادعا شده اعضای این گروه با هدایت افسران اطلاعاتی اسرائیل، ضمن تهیه سلاح جنگی، اقدام به آدم‌ربایی و اخذ «اعترافات ساختگی» کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش‌های روز چهارشنبه خبرگزاری‌های داخلی ایران، هیچ اشاره مشخص و روشنی به نام «منصور رسولی» یا ویدئویی که در همان زمان از این فرد منتشر شد نشده است.

بر اساس ویدئویی که رسانه‌های اسرائیلی در خردادماه امسال، از فردی با نام «منصور رسولی» منتشر کردند، او اعتراف می‌کند عوامل سپاه پاسداران از او خواسته‌‌اند تا یک اسرائیلی را در ترکیه، یک روزنامه‌نگار را در فرانسه و یک نظامی آمریکایی را در آلمان ترور کند.

«منصور رسولی» در یک ویدئوی دیگر که چند هفته بعد از انتشار ویدئوی اول، در یک مزرعه فیلم‌برداری شده بود، خود را باغ‌دار و یک فرد عادی معرفی کرد که قربانی آدم‌ربایی جمعی «اراذل‌واوباش» شده است.

مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، متهمان این پرونده را جمعی «اراذل‌واوباش» معرفی کرد، اما در ادامه نوشت آن‌ها از «دستورالعمل‌های حفاظتی» و «ملاحظات امنیتی» آگاه بودند و می‌دانستند سفارش اقدامات خود را از افرادی در خارج از کشور دریافت می‌کنند. به‌نوشته رسانه‌های داخلی ایران، پرداخت‌ها نیز از طریق ارزهای دیجیتال صورت گرفته است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هویت این افراد را حسین اردوخان‌زاده، شاهین ایمانی محمودآباد، میلاد اشرفی آتباتان و منوچهر شهبندی عنوان کرده است. سه متهم دیگر این پرونده هم هر یک به پنج تا ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

همزمان با صدور احکام قطعی اعدام چهار متهم، به جرم همکاری با اسرائیل، نگرانی‌ها از افزایش شمار احکام اعدام در ایران، به‌ويژه افرادی که در جریان اعتراض‌های سراسری هفته‌های گذشته در ایران بازداشت شده‌اند تشدید شده است.

روز گذشته، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، مقام‌های حکومت ایران را متهم کرد که کارزار تازه‌ای در راستای اعدام زندانیان به راه انداخته‌اند.

جاوید رحمان هشدار داد که حکومت ایران ممکن است در واکنش به صدور قطعنامه هفته گذشته در «شورای حقوق بشر سازمان ملل»، برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، دست به واکنش خشونت‌آمیز بزند و بر دامنه اعدام‌ها و سرکوب معترضان بیفزاید.