سه شهروند ایرانی یهودی در رابطه با اعتراضات دستگیر شدند

یکی از این سه نفر آزاد شد و تلاش‌ برای آزادی دو نفر دیگر در جریان است 

سه شهروند ایرانی یهودی به اتهام همراهی با اعتراضات ضدحکومتی در ایران، دستگیر شدند. شبکه «کان» تلویزیون اسرائیل دوشنبه هفتم آذرماه اعلام کرد،‌ یکی از این شهروندان آزاد شده است و دو نفر دیگر هنوز زندانی‌اند و تلاش‌ برای آزادی‌ آنان ادامه دارد. 

به گفته منابعی که با «ایندیپندنت فارسی»‌ سخن گفتند، جامعه کلیمیان ایران از آغاز اعتراضات تحت فشار بوده است و مقام‌ها در مورد شرکت این شهروندان در اعتراضات، به برخی خانواده‌ها هشدار داده‌اند. این در حالی است که شهروندان یهودی ایران همواره در تمام رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی ایران شرکت داشته‌اند. در ابتدای اعتراضات، کنیسه‌ها نیز برای برخی مراسم تعطیل شده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرخانه انجمن کلیمیان تهران پس از فشارهای مقام‌ها، روز سوم آذر بیانیه‌ای در مورد «اتفاقات اخیر» انتشار داد و اعلام کرد که «ناآرامی‌های اخیر کشور» را «که منجر به جان باختن و آسیب دیدن چند نفر از هم‌میهنانمان و همچنین خسارات مالی فراوانی به کشور شده است»، محکوم می‌کند. در این بیانیه آمده است: «جامعه کلیمیان ایران همواره در پیروی و تبعیت از مقام معظم رهبری همچون دیگر هموطنانمان در صف مقابله با مخلان نظم و امنیت قرار گرفته است و اعلام می‌دارد که دشمنان نظام با هدف قرار دادن وحدت مردم، در توهم ایجاد ناامنی در جمهوری اسلامی ایران هستند.» انجمن کلیمیان در ضمن «به همه بازماندگان جان‌باختگان ناآرامی‌ها» تسلیت گفته بود و از مسئولان کشور خواسته بود «از د قطبی‌ شدن کشور پرهیز نموده و در جوی آرام به گفت‌وگو در خصوص برخی از کمبودها بپردازند که بی‌شک گام برداشتن در این مسیر به صلاح همه می‌باشد».

دو منبع آگاه به «ایندیپندنت فارسی» گفتند که این بیانیه تحت فشار منتشر شده است و گویای نظرات اکثریت اعضای جامعه کلیمیان ایران نیست. این بیانیه از طرف هیات‌مدیره انجمن کلیمیان تهران و با امضای همایون سامه‌یح نجف‌آبادی منتشر شده است که هم رئیس انجمن کلیمیان است و هم نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی.