اعلام همبستگی آمریکا و آلمان با اعتراضات سراسری در چین 

این بزرگ‌ترین اعتراضات ضد سیاست‌های حزب کمونیست حاکم بر چین در دهه‌های اخیر است

دولت بایدن روز دوشنبه، ۲۸ نوامبر (۷ آذز) از سیاست سختگیرانه «کووید صفر» در چین انتقاد کرد. اجرای این سیاست در چین، باعث اعتراضات سراسری و حتی تقاضای استعفای شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، شده است.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما پیش از این گفته بودیم که کووید صفر، سیاستی نیست که در آمریکا آن را اجرا می‌کنیم.» او افزود: «ما بر آنچه موفق بوده است، متمرکز شده‌ایم. این به معنای استفاده از ابزارهای بهداشت عمومی، مانند افزایش شمار کسانی که واکسن زده‌اند، به ویژه واکسن تقویت‌کننده‌، است. ما بر آزمایش و درمان که به راحتی در دسترس است، تکیه کرده‌ایم.» او در ادامه تاکید کرد: «مدت‌ها است که گفته‌ایم همه حق اعتراض مسالمت‌آمیز دارند، چه اینجا در آمریکا و چه در سراسر جهان، که شامل جمهوری خلق چین هم می‌شود»، و افزود: «همانطور که گفتیم، ما فکر می‌کنیم برای جمهوری خلق چین بسیار دشوار خواهد بود که بتواند این ویروس را از طریق راهبرد کووید صفر مهار کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش پولیتیکو، سیاست‌های کووید چین، در طول چند روز اخیر اعتراضات دسته‌جمعی را در سراسر کشور برانگیخته است. این بزرگ‌ترین اعتراضات ضد سیاست‌های حزب کمونیست حاکم بر چین در دهه‌های اخیر است. اعتراضات اکنون به دست‌کم هشت شهر بزرگ گسترش یافته است و بیشتر مردم محدودیت‌های افراطی حکومت را عقب رانده‌اند و برخی خواستار استعفای شی جین پینگ شده‌اند. سیاست «کووید صفر» با هدف قرنطینه افراد، میلیون‌ها نفر را چندین هفته در خانه‌هایشان حبس می‌کند. برخی از مردم به دلیل فقدان دسترسی منظم به مواد غذایی و لوازم بهداشتی و پزشکی، شکایت کرده بودند.

علاوه بر انتقادات دولت بایدن، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئيس جمهوری آلمان، روز دوشنبه، ۲۸ نوامبر (۷ آذر)، پشتیبانی خود را از تظاهرات در چين بر سر محدوديت‌های سختگیرانه کووید در اين کشور، اعلام کرد. او از مقام‌های چین خواست که به اعتراضات مردم و آزادی بيان احترام بگذارند. اشتاین‌مایر با مقایسه تجربه چین و آلمان در طول همه‌گیری کرونا، گفت نمی‌تواند تصور کند که مردم چین چگونه در چنین شرایط دشواری با «قوانین سختگیرانه‌تر و طولانی‌تر که همچنان در حال اجرا است» زندگی می‌کنند. او به خبرگزاری دویچه وله گفت: «به همین دلیل است که من بی صبری و گلایه‌های مردم را در خیابان‌ها، درک می‌کنم.»

بیشتر از جهان