ترکیه در مرحله نهایی مذاکرات برای تامین مالی ۱۰ میلیارد دلاری از قطر است

رهبران دو کشور برای توسعه روابط تجاری توافق کرده‌اند

ترکیه در ماه‌های اخیر بالاترین نرخ تورم را تجربه کرد - خبرگزاری آناتولی

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت ترکیه از پایان مذاکرات تامین مالی از قطر به ترکیه خبر داد و نوشت که مبلغ این سرمایه‌گذاری بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار متغیر است اما پیش‌بینی می‌شود که دست‌کم ۳ میلیارد دلار آن در سال جاری میلادی انجام شود.

مذاکرات برای تامین منابع مالی جدید از قطر به ترکیه از سیاست نرخ ارز پیروی می‌کند تا عرضه و تقاضای ارز را متعادل نگه دارد. به گفته این مقام ارشد دولت ترکیه، مذاکره‌های تامین مالی از قطر به ترکیه در سطح رهبران دو کشور انجام شده است.

یکی دیگر از مقام‌های دولت ترکیه به رویترز گفت که ۲ تا ۳ میلیارد دلار این تامین مالی ممکن است قبل از پایان سال جاری میلادی وارد ترکیه شود. بااین‌حال هنوز مقام‌های دولتی قطر درباره این خبر اظهارنظر نکرده‌اند.

روابط اقتصادی و دیپلماتیک قطر و ترکیه پس از قطع روابط اقتصادی کشورهای همسایه با قطر تقویت شد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از اواسط سال ۲۰۱۷ تا اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی روابط تجاری و حمل‌ونقل خود را با قطر قطع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مدت روابط اقتصادی ترکیه و قطر افزایش یافت. قطر در بورس استانبول سرمایه‌گذاری کرد و در پروژه تونل اوراسیا شریک شد. دو کشور در سطح رهبران خود اعلام کرده‌اند که روابط اقتصادی‌شان را در آینده نیز توسعه خواهند داد.

پیش‌تر احمد بوراک داغلی اوغلو، رئیس دفتر سرمایه‌گذاری رئیس‌جمهور ترکیه نیز برای مشارکت در بخش‌های نوظهور ترکیه از سرمایه‌گذاران قطری دعوت کرده بود. او روند رو به رشد روابط تجاری قطر و ترکیه را تایید کرد و گفت که هر سال سرمایه‌گذاری‌های جدیدی از قطر در ترکیه انجام می‌شود.

خرید ملک، گردشگری، تولید، فناوری، فعالیت‌های زیرساختی و فعالیت‌های استارت‌اپی از موارد سرمایه‌گذاری قطری‌ها در ترکیه است.

در پیوند با روابط دوستانه دو کشور، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به‌تازگی برای شرکت در مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال به قطر سفر کرد. در ماه اکتبر نیز شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر برای حضور در هشتمین نشست کمیته عالی راهبردی دو کشور به ترکیه سفر کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در جریان دیدار رهبران ترکیه و قطر ۱۱ قرارداد همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف امضا شد.

ترکیه در ماه‌های اخیر بالاترین نرخ تورم را تجربه کرد. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که نرخ تورم ترکیه در ماه اکتبر ۲۰۲۲ میلادی با عبور از رقم بالای ۸۵ درصد، رکورد ۲۵ ساله را شکست. هم‌زمان بهای اقلام خوراکی، سوخت، خدمات، حمل‌ونقل و سایر هزینه‌ها نیز در این کشور به شکل بی‌سایقه‌ای بیشتر شد.

رجب طیب اردوغان، کشورهایی مانند قطر را «دوست» خطاب می‌کند و به نظر می‌رسد روی کمک آنان برای نجات اقتصاد کشورش حساب ویژه‌ای باز کرده است. به گزارش رویترز عربستان سعودی نیز این هفته اعلام کرد که در مراحل پایانی مذاکرات برای سپرده‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در ترکیه است.

بیشتر از جهان