دونالد ترامپ تحقیقات استیضاح را «دغل‌بازانه» خواند

قرار بود تا پایان امروز سه‌شنبه‌، کاخ سفید متن تماس‌های تلفنی را در دسترس عموم قرار دهد

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا - Brendan Smialowski / AFP

دونالد ترامپ طی ارسال توییت‌هایی خشمگینانه، تحقیقات استیضاح را به‌عنوان اقدامی «دغل‌بازانه» محکوم کرد.

درست ساعاتی پیش از آن که کاخ سفید متن تماس تلفنی بدنام رییس‌جمهور ایالات متحده را با همتای اوکراینی خویش، ولادیمیر زلانسکی، منتشر کند، دونالد ترامپ به رسانه محبوب خود متوسل شد و توییت‌هایی متعدد و تقریبا بی‌ربطی را منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک جمله که ۸۶ کلمه داشت و در سه توییت به طول انجامید، آقای ترامپ اظهار داشت هیچ فشاری بر این کشور اروپای شرقی نیاورده است تا درباره جو بایدن تحقیق کند ولی اگر هم این کار را انجام می‌داد هیچ موردی نداشت.

او نوشت (همین الان نفس بگیرید): «چرا این‌قدر تمرکز بیش از حدی بر گفته‌های شاهدان رده دوم و سوم است که بسیاری از آنان دشمنان ابدی ترامپ هستند یا موکل وکلایی از این دست هستند وقتی تنها کاری که نیاز است انجام داد خواندن متن تماس تلفنی با رییس‌جمهور اوکراین است تا تمام اوضاع را از نزدیک دید؟»

«خود او [رییس‌جمهور اوکراین] و دیگران اظهار داشته‌اند «هیچ فشاری» بر او نبوده است که درباره جو بایدن خواب‌آلود تحقیق کند. به‌عنوان رییس‌جمهور من «وظیفه» دارم درباره فساد تحقیق کنم و اقدامات آقای بایدن که مقابل دوربین‌ ضبط شده است و می‌گوید دادستانی را اخراج کرده است و پسرش میلیون‌ها دلار به جیب زده است بدون این که هیچ تخصص یا مهارتی درباره آن شرکت انرژی اوکراینی داشته باشد و همچنین میلیون‌ها دلار دیگر نیز از چین درآورده است، و اکنون گزارش از کشورها و شرکت‌های دیگر می‌آید که به او پول‌های کلان پرداخت کرده‌اند، که همه این‌ها به‌زعم من -اگر بخواهم با تسامح بگویم- خیلی فاسد به نظر می‌آید. هر دو، بایدن و پسرش، باید در این دغل‌بازی بدون آیین دادرسی [تحقیقات استیضاح در کنگره] شهادت دهند.»

وی این اظهارات انفجاری را دقایقی بعدتر با این ادعا ادامه داد که متن تماس تلفنی اول خویش با آقای زلانسکی را نیز تا آخر هفته منتشر خواهد کرد.

کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود تمام متن این تماس‌های تلفنی تا روز سه‌شنبه در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

تماس اول در ماه آوریل اتفاق افتاد اما تماس بعدی در ماه ژوییه بود که ممکن است به‌ قول معروف به‌عنوان پیراهن خونی علیه وی علم شود.

تحقیقات استیضاح کنگره در حال بررسی این مساله است که آیا آقای ترامپ به اوکراین فشار غیر قانونی وارد آورده تا در ازای دریافت کمک‌های نظامی درباره جو بایدن، معاون اول رییس‌جمهور سابق تحقیق کند.

این ادعا توسط یک فرد افشاگر گمنام مطرح شد که می‌گفت آقای ترامپ از کیف خواسته درباره شایعات جاری مبنی بر درخواست آقای بایدن در دوران معاون اولی رییس‌جمهور، برای برکناری یک دادستان از تحقیقاتی درباره اقدامات اشتباه و غیرقانونی یک شرکت انرژی اوکراینی تحقیق کند.

پسر آقای بایدن، هانتر، در آن زمان عضو هیات مدیره آن شرکت بود.

از قرار معلوم آقای ترامپ با تهدید به عدم ارسال کمک‌های نظامی در صورت عدم همکاری اوکراین با خواسته‌های وی، قانون را زیر پا گذاشته است.

این اظهارات خشمگینانه او سه روز بعد از آن اتفاق افتاد که متحدان جمهوری‌خواه وی در مجلس خواستار آن شدند که هانتر بایدن و فرد افشاگر که بانی و باعث شروع تحقیقات استیضاح است، در جلسات آینده این تحقیقات شهادت دهند.

هر دو نفر در فهرستی از شاهدان قرار دارند که حزب جمهوری‌خواه درخواست کرده است در تحقیقات حاضر شوند تا رییس‌جمهور ایالات متحده «بتواند فرصت روبه‌رو شدن با اتهام‌زنندگان خویش را داشته باشد.»

© The Independent