ژنرال عاصم منیر جانشین قمر باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان شد

رئیس‌جمهوری پاکستان هم باید با این انتصاب موافقت کند

خواجه آصف خطاب به رئیس جمهوری پاکستان: وظیفه شما به عنوان فرمانده معظم کل قوا حفظ کشور از درگیری‎‌‌های سیاسی است-AFP

مریم اورنگ‌زیب، وزیر اطلاعات پاکستان، روز پنجشنبه ۳ آذر، در توییتی اعلام کرد که شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور، با استفاده از اختیاراتی که قانون اساسی به او داده، ژنرال عاصم منیر را به سمت رئیس ستاد ارتش پاکستان منصوب کرده است. این خبر پس از هفته‌ها گمانه‌زنی در مورد جانشینی قمر باجوا در ستاد ارتش پاکستان اعلام می‌شود.

ژنرال عاصم پیش از این هم در ارتش پاکستان مناصب مختلفی داشت و در مقطعی، رئیس سازمان اطلاعات نظامی (آی‌اس‌آی) پاکستان بود.

اورنگ‌زیب افزود که ساحر شمشاد، از ژنرال‌های ارشد ارتش پاکستان، هم به عنوان رئیس کمیته ستاد مشترک ارتش منصوب شده است. این کمیته یک نهاد کاری مشترک میان سازمان‌‎های امنیتی پاکستان است و مسئولیت آن برقراری هماهنگی میان این نهادها است.

وزیر اطلاعات پاکستان تصریح کرد که دستور شهباز شریف، نخست‎‌وزیر پاکستان، در مورد انتصاب عاصم منیر و ساحر شمشاد به عارف علوی، رئیس‌جمهوری این کشور، اعلام شده است.

رسانه پاکستانی داون نوشت که لحظاتی پس از انتشار این خبر، خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، در صحبت با رسانه‌ها، از انتصاب این دو فرد در راس ارتش پاکستان حمایت کرده و گفته که این تصمیم بر مبنای قانون اساسی اتخاذ شده است. وزیر دفاع پاکستان از مردم این کشور خواست این مسئله را سیاسی نبینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع از عارف علوی، رئیس‌جمهوری پاکستان، خواست فرمان نخست‌وزیر برای انتصاب عاصم منیر و ساحر شمشاد را تایید کند تا میان جناح‌های سیاسی «جنجال ایجاد نشود».

عارف علوی، عضو حزب تحریک انصاف، به رهبری عمران خان است که در ماه‌های اخیر، اعتراض‌های گسترده‌ای را علیه دولت شهباز شریف به راه انداخته است. عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف، ۱۲ آبان در لاهور ، در جریان یک راهپیمایی اعتراضی، هدف تیراندازی قرار گرفت و زخمی شد. حمله به عمران خان بحران سیاسی در پاکستان را تشدید کرد و نگرانی‌ها از گسترش تنش‌ها در این کشور را افزایش داد.

وزیر دفاع پاکستان در توییتی نوشت: «این برای رئیس‌جمهوری علوی یک آزمون است که ببینیم او از توصیه‌های سیاسی پیروی می‌کند یا از قانون اساسی.»

خواجه آصف خطاب به رئیس جمهوری پاکستان گفت: «وظیفه شما به عنوان فرمانده معظم کل قوا حفظ کشور از درگیری‎‌‌های سیاسی است.»

تا لحظه انتشار این خبر، عارف علوی و عمران خان به انتصاب عاصم منیر و ساحر شمشاد در راس ارتش پاکستان واکنش رسمی نشان نداده‌اند، اما حساب رسمی حزب تحریک انصاف در توییتر، به نقل از عمران خان نوشت که او و عارف علوی، از قانون اساسی پیروی خواهند کرد.

عمران خان پیش‌تر در مورد تعیین جانشینی قمر باجوا در راس ارتش پاکستان گفته بود که هر گاه زمان تصمیم‌گیری برای انتصاب شخص جدید در این سمت فرا برسد، علوی با او مشورت خواهد کرد، چون او رئیس حزبی است که رئیس‌جمهوری پاکستان به آن تعلق دارد.

قمر باجوا، دهمین رئیس ستاد ارتش پاکستان بود که نوامبر ۲۰۱۶ به این سمت منصوب شد. ابتدا قرار بود او در سال ۲۰۱۹ بازنشسته شود، اما در آن زمان، عمران خان دوره کاری او را تمدید کرد.

ارتش قدرتمند‌ترین نهاد امنیتی و نظامی در پاکستان است که در تشکیل دولت و تصمیم‌گیری‌‎های مهم سیاسی، تاثیر مستقیم دارد.

بیشتر از جهان