دولت هلند به پرداخت غرامت به غیرنظامیان افغان محکوم شد

میزان دقیق غرامت به بازماندگان قربانیان در جلسه بعدی دادگاه در هلند مشخص خواهد شد

وزارت دفاع هلند گفت که حکم دادگاه را بررسی خواهند کرد و سه ماه فرصت دارند تا درخواست تجدید نظر بدهند-KOEN VAN WEEL / ANP / AFP

یک دادگاه محلی در هلند چهارشنبه، دوم آذر (۲۳ نوامبر)، دولت این کشور را به پرداخت غرامت مالی به قربانیان بمباران یک مجتمع مسکونی در افغانستان محکوم کرد.

واشنگتن پست گزارش داد که نیروهای هلندی به گونه‌ «غیرقانونی» این مجتمع مسکونی در شهرستان چوره استان ارزگان را در سال ۲۰۰۷ بمباران کردند که منجر به کشته شدن حدود ۲۰ غیرنظامی شد.

دادگاه محلی در لاهه این حمله را نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی دانسته است. این دادگاه در کنار چهار بازمانده این حمله قرار گرف که شکایت علیه دولت هلند، برای دریافت غرامت ارائه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع هلند استدلال کرد که زمانی ارتش با مهمات شلیک شده از هلیکوپترهای تهاجمی و اف-۱۶ به محوطه دیواری معروف به کوالا حمله کرده بود که از جنگجویان طالبان از این ساختمان استفاده می‌کردند.

دولت هلند در آن زمان بخشی از ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده آمریکا بود که در افغانستان با جنگجویان طالبان می‌جنگیدند.

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، حدود ۱۲ ساعت از آخرین باری که طالبان از مجتمع مسکونی در شهرستان «چوره» استفاده کرده بودند، گذشته بود و قضات به این نتیجه رسیدند که ارتش هلند اطلاعات کافی برای تعیین محوطه به‌عنوان یک هدف نظامی نداشته است.

سخنگوی وزارت دفاع هلند گفت که حکم دادگاه را بررسی خواهند کرد و سه ماه فرصت دارند تا درخواست تجدید نظر بدهند.

میزان دقیق غرامت در جلسه بعدی دادگاه مشخص خواهد شد.

با حمله شبکه تروریستی القاعده به ایالات متحده آمریکا که به فروریزی برج‌های تجارت جهانی در نیویورک انجامید، ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا رژیم طالبان را در سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان سرنگون کرد. طالبان درخواست واشنگتن برای استرداد اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده را رد کرده بودند.

طی دو دهه حضور نظامی کشورهای غربی در افغانستان بارها حملاتی «اشتباهی» بر اهداف غیرنظامی صورت گرفته است.

بخشی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا ۳۱ اوت سال ۲۰۲۱ میلادی در افغانستان حضور داشتند و با تسلط طالبان بر افغانستان بر اساس موافقت‌نامه آمریکا با طالبان در دوحه کشور قطر، از افغانستان خارج شدند.

طالبان ۱۵ ماه می‌شود که برای بار دوم بر افغانستان حاکم شده‌اند و تا حالا هیچ کشور حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

بیشتر از جهان