سخنگوی قوه قضاییه معترضان ایذه را «اراذل و اوباش» نامید

مسعود ستایشی ادعا کرد: «تروریست‌ها مردم را به رگبار بستند و حافظان امنیت را مقصر جلوه دادند»

تاکنون برای بیش از دو هزار نفر در دادگاه بدوی رای صادر شده است - tabnak

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز سه‌شنبه اول آذر، با اشاره به کشتار ایذه، این حادثه را به «تروریست‌ها» نسبت داد و با «اراذل‌ و اوباش» خواندن معترضان، مدعی شد تخریب دوربین‌ها از شب قبل از جنایت و کشته‌سازی، از جمله اقدام‌هایی‌اند که تروریست‌ها از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند.

به گفته او، ۵۷ نفر در ارتباط با تیراندازی به مردم در ایذه دستگیر شده‌اند که اکنون ۴۹ نفرشان همچنان در بازداشت‌اند. سه نفر با قرار وثیقه و پنج نفر هم با قرار کفالت آزاد شده‌اند.

سخنگوی دستگاه قضایی ادعا کرد «تروریست‌ها» برای ایران سربلند و یکپارچه «خواب آشفته» دیده‌اند تا «امنیت عمومی را مخدوش و خشونت را تئوریزه کنند». او مخالفان جمهوری اسلامی ایران را به «مقابله سخت و پشیمان‌کننده» تهدید کرد و مدعی شد که آنان در «محفل‌ها و رسانه‌ها» عملیات به رگبار بستن مردم را در پیش‌ گرفتند و می‌خواهند «حافظان امنیت» را مقصر جلوه دادند.

سخنگوی قوه‌ قضاییه برخی افراد شناخته‌شده را به «دروغ‌پردازی» متهم کرد و ضمن تهدید آنان گفت: «این افراد به‌ظاهر شاخص صحبت‌هایی می‌کنند که جامعه را تحریک می‌کنند تا عده‌ای که غفلت دارند، به کف خیابان بیایند. کسانی که سخن بیهوده و غیر مستند بگویند، قطعا دستگاه قضایی با آن‌ها برخورد می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستایشی در این نشست،‌ از بازداشت ۴۰ شهروند خارجی در جریان خیزش سراسری اخیر خبر داد و مدعی شد که آنان در «اغتشاشات» نقش‌آفرینی کرده‌اند. او درباره شهروندان فرانسوی محبوس در ایران گفت: «دو نفر جاسوس فرانسوی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی دستگیر شده‌اند و پرونده آن‌ها در مرحله تصمیم‌گیری نهایی است.»

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشتی‌های خیزش سراسری آماری ارائه نکرد اما گفت که تاکنون در کل ایران، پرونده دو هزار و ۴۳۲ تن از افراد بازداشت‌شده به صدور رای بدوی منجر شده‌ است. به گفته او، یک هزار و ۱۱۸ پرونده نیز در مرحله صدور کیفرخواست قرار دارند.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی زندان اوین نیز گفت که برای ۴۲ نفر پرونده تشکیل شده است و تحقیقات به شکل محرمانه ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه، الهام افکاری، خواهر نوید افکاری، را به «تحریک افراد مستعد و همراهی با آنان برای حضور در تجمع‌ها» متهم کرد و مدعی شد که او قصد خروج از کشور را داشت و هنگام خروج از ایران بازداشت شد. او این ادعا را در حالی مطرح کرد که پیش‌تر سعید افکاری، برادر الهام، در واکنش به ادعای رسانه‌های حکومتی اعلام کرده بود که خواهرش در شیراز دستگیر شده است.

ستایشی با بیان اینکه اتهام الهام افکاری «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با فراخوان‌ معاندان نظام» است، ادعا کرد: «مشارالیه با عناصر فعال رسانه‌ای و شاخص برانداز در داخل و خارج از کشور ارتباط گسترده داشته است و در این زمینه ادله دقیق وجود دارد.»

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه ادعاهایش، سفر نماینده خامنه‌ای به استان سیستان و بلوچستان را «موفق» و «اثرگذار» توصیف کرد. این در حالی است که مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، پیش‌تر در توییتی افشا کرده بود که نماینده خامنه‌ای با هدف «ارعاب و تهدید» به این استان سفر کرده بود.

ستایشی در ادامه درباره بازداشت‌های گسترده در سیستان و بلوچستان گفت که شماری از بازداشتی‌ها به دلیل «ابراز پشیمانی»، آزاد شده‌اند و آزادی دیگر افراد بازداشتی‌ هم مشروط به این است که «نشان دهند از حضور در اغتشاش‌ها پشیمان‌‌اند». او مدعی شد که «برخورد قاطع با متهمان» مطالبه عموم مردم است.

او همچنین از دستگیری ۵۲ نفر از معترضان به اتهام دست‌ داشتن در قتل یکی از «حافظان امنیت» در کرمانشاه خبر داد و گفت: «سه نفر از ضاربان شهید بایرامی شناسایی و یک نفر هم دستگیر شد که اقرار کرده است و دو فرد دیگر هم به‌زودی دستگیر خواهند شد.»