نگرانی اتحادیه اروپا و ازبکستان از وضعیت مرزهای افغانستان

جوزپ بورل در حاشیه کنفرانس «دروازه‌های جهانی برای توسعه پایدار» با سران کشورهای آسیای مرکزی در مورد افغانستان صحبت کرد

جوزف بورل در حاشیه نشست «دروازه‌های جهانی برای توسعه پایدار» در آسیای مرکزی با رئیس‌جمهوری ازبکستان ملاقات کرد - @JosepBorrellF/twitter

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه ۲۸ آبان، در توییتی از ملاقاتش با شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان، و بحث در مورد اوضاع افغانستان خبر داد. بورل نوشت: «در گفت‌وگوی همه‌جانبه با رئیس‌جمهوری ازبکستان، در مورد نگرانی‌های اتحادیه اروپا از وضعیت جاری در افغانستان سخن گفتیم.»

بورل همچنین اظهار داشت که در مورد وضعیت در امتداد مرزهای بین افغانستان و آسیای مرکزی، با رئیس‌جمهوری ازبکستان صحبت کرده است. او تاکید کرد: «نگرانی‌های شرکای ما (کشورهای آسیای مرکزی) برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد و ما متعهدیم که با چالش‌های موجود در کنار هم مبارزه کنیم.»

در همین حال، رسانه‌های دولتی ازبکستان نیز با پخش خبر ملاقات بورل با رئیس‌جمهوری ازبکستان، از صحبت‌های دو طرف در مورد افغانستان، نگرانی‌های موجود در این زمینه و چگونگی کمک به بهبود وضعیت در این کشور خبر دادند. رسانه ازبک دیلی نوشت: «در جریان گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری ازبکستان با نماینده اتحادیه اروپا در مورد مسائل بین‌المللی، توجه ویژه‌ای به همکاری‌های منطقه‌ای در آسیای مرکزی، از جمله در زمینه توسعه وضعیت در افغانستان صورت گرفت.»

نماینده اتحادیه اروپا که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی ارتباط متقابل «دروازه‌های جهانی برای توسعه پایدار» در روزهای پنجشنبه و جمعه به آسیای مرکزی سفر کرده بود، با مقام‌های تاجیکستانی، ازبکستانی و ترکمنستانی دیدار کرد. در این دیدارها، علاوه بر مسائل اقلیمی و ارتباطات دیجیتال، در مورد وضعیت افغانستان و همکاری‌ها برای بهبود وضعیت در این کشور نیز بحث شد.

کشورهای آسیای مرکزی پیش از این نیز در نشست‌ فرمت مسکو که هفته پیش برگزار شد، نگرانی‌ خود را از گسترش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان و خطر آن برای کشورهای هم‌مرز در آسیای مرکزی ابراز کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازبکستان و تاجیکستان که مرزهای مشترک با شمال افغانستان دارند، در یک سال گذشته شاهد رخدادهای تروریستی در نزدیکی مرزهایشان بوده‌اند. حمله‌های موشکی به مرزهای هر دو کشور و تقویت گروه‌های تروریستی متشکل از شورشیان این کشورها در خاک افغانستان، از جمله نگرانی‌های بالقوه این کشورها در مورد اوضاع افغانستان است.

با این حال، دو کشور تاجیکستان و ازبکستان با به قدرت رسیدن طالبان، دو موضع کاملا متفاوت در قبال حاکمان فعلی افغانستان اختیار کردند. ازبکستان با ارسال کمک‌های بشردوستانه و تقویت ارتباط‌های بازرگانی و ترانزیتی با طالبان، روابط نزدیکی با این گروه ایجاد کرده است، به طوری‌که حتی دیپلمات‌های طالبان را نیز در خاکش پذیرفته است. اما کشور تاجیکستان با پناه دادن به نیروهای مخالف طالبان و سران جبهه مقاومت ملی، مخالفت آشکارش را با طالبان ابراز کرده است.

بیشتر از جهان