آمریکا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق شد

کاخ سفید: ایران مانع اعتراض مسالمت‌آمیز مردم عراق می‌شود

Haidar HAMDANI / AFPمعترضان عراقی پس از اقامه نماز در نجف، ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹

پس از هشدار گروه‌های حقوق بشری در مورد سرکوب تظاهرات ضد دولتی در عراق که آن را به «حمام خون» تشبیه کرده‌اند،‌ ایالات‌متحده آمریکا از عراق خواست انتخابات زودهنگام برگزار کند و قوانین انتخاباتی را نیز اصلاح کند.

گروه کمک‌رسانی سازمان ملل به عراق روز شنبه سه طرح برای انجام اصلاحات سیاسی و برگزاری انتخابات در عراق ارایه کرده و خواستار خویشتن‌داری حکومت و توقف برخورد خشن با معترضان شده بود.

این طرح در سه مرحله فوری،‌ میان مدت و بلند مدت ارایه شده و آمریکا نیز از آن حمایت کرده است.

برگزاری انتخابات زودهنگام طرح مورد نظر مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه در عراق بود که برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نیز وعده داده بود آن را اجرا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات ضد حکومتی در عراق از نهم مهرماه آغاز شده و تا کنون بیش از ۳۰۰ کشته و ۱۵ هزار مجروح بر جا گذاشته است. مردم به فساد سیستماتیک حکومتی،‌ وضعیت بد معیشتی و بیکاری در عراق اعتراض دارند که دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک به‌شمار می‌رود. معترضان با گذشته یک ماه و نیم از آغاز تظاهرات، خواستار سرنگونی رژیم هستند.

این درحالی است که وال استریت‌ژورنال گزارش داده که قاسم سلیمانی،‌فرمانده سپاه قدس در جریان مذاکره با مقامات عراق آنها را برای حمایت از باقی ماندن عادل عبدالمهدی در قدرت قانع کرده است.

پیش از این برهم صالح گفته بود که نخست‌وزیر آماده استعفا است.

در نتیجه دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق، اکنون معترضان عراقی در کنار شعارها علیه حکومت عراق،‌ علیه مقامات عالی جمهوری اسلامی نیز شعار می‌دهند و تا کنون دو بار به کنسولگری ایران در کربلا هجوم برده‌اند.

در بیانیه بامداد دوشنبه کاخ سفید  به دخالت ایران در امور داخلی عراق اشاره شده و تاکید شده که جمهوری اسلامی با به کار گرفتن منابع سیاسی و نظامی خود مانع اعتراض مسالمت‌آمیز مردم عراق و بازگشت روال عادی به این کشور می‌شود. 

پیش از این نیز مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که مردم عراق و لبنان حق دارند که خود را از نفوذ علی خامنه‌ای رها کنند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی از آن است که تنها در روز یکشنبه، ‌سه نفر در جنوب ناصریه کشته شده و ده‌ها نفر نیز در بغداد زخمی شده‌اند. روز شنبه نیز ۱۲ نفر کشته شده بودند.

طبق طرح سازمان ملل، حکومت عراق باید در مدت یک هفته همه زندانیان سیاسی را آزاد کند و کمیته حقیقت یاب عوامل سرکوب را شناسایی کند. مراحل بعدی ، تغییر قوانین انتخابات و فراهم آوردن زمینه برگزاری انتخابات تا سه ماه آینده است.

بیشتر از