بزرگ‌ترین مجموعه باستان‌شناسی جهان در مصر افتتاح می‌شود

طبق اعلام سازندگان، ۹۹ درصد از مراحل عمرانی این پروژه بزرگ تکمیل شده است

موزه بزرگ مصر که با نام «موزه جیزه» هم شناخته می‌شود، یک موزه باستان‌شناسی در حال احداث در مصر است. این موزه مصنوعات مصر باستان از جمله مجموعه کامل توت‌عنخ‌آمون را در خود جای خواهد داد و قرار است بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی در جهان باشد. 

مسئولان این موزه می‌خواهند در یک برنامه ویژه پیش از افتتاح رسمی، برخی افراد برگزیده را در تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد شریک کنند. این موزه در جایگاه صاحب بزرگ‌ترین میراث مصر باستان،  میزبان رویدادها و تورهایی در این مجموعه خواهد بود تا پیش از افتتاح، تجربه بازدیدکنندگان را به بوته آزمایش بگذارد.

در این برنامه ویژه، بخش‌هایی از این مجموعه به روی شمار محدودی از بازدیدکنندگان باز خواهد شد. در طول این مرحله، مهمانان می‌توانند بخش‌هایی از موزه را، مانند «میدان اوبلیکس معلق» (Hanging Obelix Square) در جلو موزه، موزه کودکان، و بخش‌های جذاب دیگری را ببینند.  «اوبلیکس» یا «هرم‌سنگ» معلق این موزه، نخستین نمونه در نوع خود در جهان است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در  تالار بزرگ، بازدیدکنندگان مجموعه‌ای از آثار باستانی خیره‌کننده، از جمله مجسمه رامسس دوم، ۱۰ مجسمه سنوسرت (Senusret)، توپ ساکارا، ستون پیروزی Mr-N-Ptah، و مجسمه پادشاه و ملکه بطلمیوس را مشاهده می‌کنند.

مجموعه موزه جدید که در دو کیلومتری اهرام جیزه واقع شده است، بزرگ‌ترین مجموعه باستان‌شناسی جهان را در خود جای داده است. مساحت کل موزه ۵۰۰ هزار متر مربع را اشغال می‌کند و بین اهرام بزرگ و شهر مدرن قاهره واقع شده است.

تمام فضاهای داخلی دیگر موزه، از جمله دسترسی به گالری‌های اصلی و دو گالری توت‌عنخ‌آمون، برای آماده‌سازی برای افتتاح کامل سایت، به روی بازدیدکنندگان بسته خواهند ماند. بسیاری از قطعات این مجموعه برای نخستین بار نمایش داده می‌شوند. 

ساخت موزه را شرکت بلژیکی BESIX Group و پیمانکار مصری Orascom Construction بر عهده داشته‌اند. این موزه نخست قرار بود در سال ۲۰۲۱ تکمیل و افتتاح شود، اما به دلایل مختلف به تعویق افتاد. طبق اعلام سازندگان، در حال حاضر ۹۹ درصد از مراحل عمرانی این پروژه بزرگ تکمیل شده است.

بیشتر از زندگی