نگرانی‌ها از تداوم بازداشت زنان معترض در افغانستان

ظریفه یعقوبی با چهار تن دیگر به اتهام مخالفت با نظام بازداشت شدند

طالبان تا کنون تنها بازداشت ظریفه یعقوبی را تایید کرده‌اند-ایندیپندنت‌فارسی

شماری از زنان معترض خواهان رهایی ظریفه یعقوبی فعال حقوق زنان و همراهان او از چنگ طالبان‌اند.

این زنان می‌گویند که طالبان با بازداشت زنان معترض می‌خواهند زنان عدالت‌خواه را در افغانستان سرکوب کنند. این زنان با شعار های«عدالت عدالت خسته‌ایم از جهالت» می‌گویند که طالبان نمی‌توانند با بازداشت زنان صدای عدالت‌خواهی را خاموش کنند.

طالبان ظریفه یعقوبی را همراه با چهار تن از مردان روز پنجشنبه هنگامی که در نشست خبری «جنبش زنان افغانستان برای برابری » حضور داشتند، بازداشت کردند.

منابعی در کابل می‌گویند، طالبان گفته بودند که روز جمعه یکی از اعضای خانواده ظریفه یعقوبی باید اوراق ضمانت او را امضا کند و پس از آن او و همراهانش آزاد می‌شوند اما آزادی آنها به تاخیر افتاد.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل نیز با ابراز نگرانی از بازداشت ظریفه یعقوبی و همراهانش گفت که با طالبان در مورد آزادی ظریفه یعقوبی صحبت کرده است.

یونما در توییتی گفته که همه افغان‌ها حق تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان دارند.

منابع در کابل گفتند که نخست طالبان می‌خواستند مانع برگزاری نشست خبری این زنان در دشت برچی کابل شوند اما بعدا ده‌ها طالب مسلح به این نشست حمله کردند، ظریفه یعقوبی، رضا سازش، محمد سیرت، حسین و محمد علیم حکیمی را با خود بردند.

در بیش از ۱۴ ماه گذشته طالبان بارها به اعتراضات زنان در خیابان‌ حمله کردند و زنان معترض را زندانی و شکنجه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از زندانی شدن حدود ۴۰ زن و مرد معترض در کابل که طالبان اعترافات اجباری آنان را پخش کردند، زنان کمتری برای عدالت‌خواهی به خیابان‌ها آمدند.

بیشتر اعتراضات زنان در افغانستان در مورد منع دختران از آموزش، قتل‌عام هزاره‌ها، منع شدن زنان از کار، قتل و بازداشت غیرنظامیان در افغانستان به‌ویژه در پنجشری و اندراب و تمامی محدودیت‌های که طالبان بر مردم افغانستان به ویژه زنان وارد کرده‌اند، بوده است. در ماه اخیر زنان معترض با شیوه‌های مختلف اعتراض به نقض حقوق بشر به ویژه نقض حقوق زنان در افغانستان را اعلام کرده‌اند و اعتراضات معمولا در فضای سربسته  و مکان‌هایی نامعلوم است تا خطر بازداشت آنها را کاهش دهد.

بیشتر از جهان