آمریکا: تهدید‌ها علیه پومپئو و هوک ادامه دارد

دولت بایدن حفاظت دولتی از وزیر امور خارجه سابق و نماینده پیشین در امور ایران را تمدید کرد

دولت بایدن برای حفاظت از پومپئو و هوک هزینه می‌کند و همزمان به مذاکرات غیرمستقیم با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد-AFP

دولت آمریکا می‌گوید دو سال پس از اینکه مایک پومپئو و برایان هوک، وزیر امور خارجه سابق و نماینده پیشین آمریکا در امور ایران دولت را ترک کرده‌اند، تهدید‌های جمهوری اسلامی ایران علیه آنها همچنان ادامه دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته به کنگره اطلاع داد که پومپئو و هوک همچنان هدف تهدید‌های جدی و معتبر قدرت خارجی یا نماینده یک قدرت خارجی قرار دارند.

این به این معنی است که هوک و پومپئو همچنان تحت حفاظت دولتی خواهند بود. پومپئو و هوک هنوز در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند اما کنگره ۳۰ میلیون دلار به حفاظت از مقامات سابق یا بازنشسته دولتی که به دلیل دوره خدمتشان در معرض تهدید قرار دارند، اختصاص داده است.

برایان مک‌کنون، دستیار وزارت خارجه آمریکا تمدید محافظت از این دو را هشتم نوامبر امضا کرد و نهم نوامبر آن را به کنگره تحویل داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشیتدپرس در ماه مارس گزارش داده بود که وزارت امور خارجه آمریکا بیش از دو میلیون دلار در ماه صرف حفاظت ۲۴ ساعته از وزیر امور خارجه سابق و نماینده پیشین آمریکا در امور ایران می‌کند. این هشتمین بار است که پس از خارج شدن پومپئو از دولت آمریکا، حفاظت از او تمدید می‌شود. حفاظت از هوک نیز تا کنون پنج بار تمدید شده است.

در تمدید حفاظت دولتی به ایران به طور مشخص به عنوان منبع تهدید اشاره نشده است اما مقامات جمهوری اسلامی پیش‌تر دونالد ترامپ و مقامات دولت او را تهدید کرده بودند. آمریکا در دولت ترامپ از برجام خارج شد، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را کشت. مایک پومپئو و برایان هوک نیز مانند ترامپ و دیگر مقامات دولت او موضع‌گیری‌های تندی علیه جمهوری اسلامی داشتند.

باوجود اینکه دولت بایدن برای حفاظت از پومپئو و هوک هزینه می‌کند، همزمان به مذاکرات غیرمستقیم با جمهوری اسلامی برای احیای برجام ادامه می‌دهد.

این مذاکرات برای مدتی متوقف شده بود اما با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و عملکرد بهتر از انتظار دمکرات‌ها، برخی از تحلیلگران احتمال ازسرگیری مذداکرات را مطرح کرده‌اند.

این درحالی است که سرکوب خشن خیزش سراسری مردم ایرن علیه جمهوری اسلامی در آستانه ورود به سومین ماه پیاپی است.

اعتراضاتی که تا کنون صدها کشته، شامل کودکان و هزاران زخمی و بازداشتی برجا گذاشته است.