سازمان ملل و صليب سرخ خواستار حفاظت از غيرنظاميان در برابر سلاح‌های انفجاری شدند

در درگیری‌های سراسر جهان، به ویژه در مناطق پرجمعیت، غیرنظامیان همچنان پیامدهای ویرانگر سلاح‌های انفجاری را تحمل می‌کنند

آسیب و تخریب ناشی از استفاده از این سلاح‌ها اغلب به رنج‌های درازمدت شهروندان، مانند ناتوانی جسمی و ضربه روانی، منجر می‌شود-  Nayef Al-ABOUD / AFP

روسای سه نهاد سازمان ملل متحد و رئيس کميته بين‌المللی صليب سرخ روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، از دولت‌ها خواستند از بیانیه سياسی جديدی که برای حفاظت از غيرنظاميان در برابر سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعيت تهیه شده است، حمايت کنند.

ایزومی ناکامیتسو، دبیرکل امور خلع‌سلاح سازمان ملل متحد، مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری، کاترین ام راسل، رئیس جدید صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و میرجانا اشپل، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در اقدامی مشترک از دولت‌ها درخواست می‌کنند که از بیانیه «تقویت حفاظت از غیرنظامیان در برابر پیامدهای انسانی ناشی از استفاده از سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت» حمایت کنند.

در درگیری‌های سراسر جهان، به ویژه در مناطق پرجمعیت، غیرنظامیان همچنان پیامدهای ویرانگر سلاح‌های انفجاری را تحمل می‌کنند. هنگامی که این سلاح‌ها در شهرها و روستاها به‌کار‌گرفته می‌شوند، مناطقی فراتر از اهداف خود را تخریب می‌کنند. استفاده از سلاح‌های انفجاری افراد بیشماری را می‌کشد، باعث تخریب گسترده می‌شود، و مردم را از دستیابی به خدمات ضروری غیرنظامی مانند آب و برق، مراقبت‌های بهداشتی، و آموزش محروم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه جدید، پیام محکمی مبتنی بر محکومیت آسیب رساندن به غیرنظامیان و شهرها، به سراسر جهان می‌فرستد.  

پس از سه سال تلاش، قرار است این بیانیه روز ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۷ آبان ۱۴۰۱) در کنفرانسی در دوبلین ایرلند، تایید شود.

ایزومی ناکامیتسو، دبیرکل و نماینده عالی امور خلع سلاح سازمان ملل متحد، گفت: «در طول یک دهه گذشته، سازمان ملل متحد با کشورهای عضو کميته بين‌المللی صليب سرخ و جامعه مدنی و احزاب در سراسر جهان، برای پایان دادن استفاده از سلاح‌های انفجاری در شهرها تلاش کرده است.»

او افزود: «با این بیانیه جدید، کشورها در مورد اهمیت حفاظت از غیرنظامیان، کاهش آسیب‌ها و نجات جان آن‌ها موضع خواهند گرفت.»

آسیب و تخریب ناشی از استفاده از این سلاح‌ها اغلب به رنج‌های درازمدت شهروندان، مانند ناتوانی جسمی و ضربه روانی، منجر می‌شود. زنان، مردان، دختران و پسران، به دلایل و شکل‌های مختلف تحت‌تاثیر منفی کاربرد این سلاح‌ها قرار می‌گیرند و استفاده از این سلاح‌ها می‌تواند و باید کاهش یابد، و حتی منع شود.

بیشتر از جهان