حسین رونقی در بیمارستان دی؛ شماری از مردم مقابل بیمارستان تجمع کردند

عکس‌های منتشرشده از بیمارستان گویای حضور پدر و مادر حسین رونقی در بخش پذیرش بیمارستان دی است

حسین رونقی، زندانی سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد روز یکشنبه، ۲۲ آبان ۱۴۰۱، با وخیم شدن وضعیت سلامتی‌اش به بیمارستان دی منتقل شد.

حسن رونقی، بردار حسین رونقی، ساعاتی پیش با انتشار توییتی چنین نوشت: «حسین رو به یکی از بخش‌های بیمارستان دی برده‌اند البته گفته می شود بخش جراحی کل کادر و پرستارهای بخش رو تهدید و بیرون کردند و پرستار و کادر رو خودشون آوردند. می‌خواهند در بیمارستان بلایی سر حسین بیاورند.» او همچنین در انتهای این توییت نوشته «جان حسین در خطر است.»

پیش از این سکینه رونقی، خواهر این زندانی سیاسی با انتشار پستی در اینستاگرام از انتقال برادرش به بهداری زندان اوین خبر داده بود.

انتقال حسین رونقی از بهداری اوین به بیمارستان دی، از وخیم شدن وضعیت سلامتی این زندانی سیاسی حکایت دارد.

گزارش‌ها از تهران حاکی از آن است که شماری از مردم به‌منظور حمایت از این زندانی سیاسی در مقابل بیمارستان دی تجمع کرده و شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند؛ در برخی از ویدیوها مردم نام «حسین رونقی» را نیز فریاد می‌زنند.

ویدیو‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی گویای ترافیک سنگین در مقابل بیمارستان دی است. پس از انتشار خبر انتقال حسین رونقی به بیمارستان دی، فراخوان‌هایی برای تجمع مردم در مقابل بیمارستان منتشر شد.

با این حال بر اساس تازه‌ترین خبرها، نیروهای سرکوب در حال متفرق کردن مردم از اطراف بیمارستان دی‌‌اند و درگیری میان مردم و نیروهای سرکوب گزارش شده‌ است. بر اساس برخی از گزارش‌های میدانی مخابره شده، نیروهای سرکوب حتی به سمت مردم معترض تیراندازی نیز کرده‌اند.

همچنین عکس‌های منتشرشده از بیمارستان دی موید حضور پدر و مادر حسین رونقی در بخش پذیرش بیمارستان دی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد رونقی، پدر حسین رونقی هفته پیش هنگامی که در برابر زندان اوین تحصن کرده بود، سکته کرد و به بخش سی‌سی‌یو منتقل شد. او و همسرش اکنون در پذیرش بیمارستان دی نگران وضعیت سلامتی فرزندشان‌اند.

حسین رونقی پس از ۵۰ روز اعتصاب غذای تر، از بامداد یکشنبه اعتصاب غذای خشک را آغاز کرده بود. گفته می‌شود که پزشکی قانونی گواهی دائم «عدم تحمل کیفر» برای حسین رونقی صادر کرده است و قرار بود او آزاد شود اما با وخیم شدن حالش به بیمارستان دی منتقل شد.

روز شنبه فخرالسادات محتشمی‌پور به نقل از همسر خود، مصطفی تاج‌زاده، خبر داده بود که حسین رونقی قصد دارد اعتصاب غذای خشک خود را شروع کند.

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو فیلمساز شناخته‌شده زندانی در زندان اوین تهران نیز شنبه شب با انتشار بیانیه‌ای مشترک، درباره وضعیت جسمی حسین رونقی هشدار دادند. آنها نوشتند: «‏قوای جسمانی او پس از ۵۰ روز اعتصاب غذای تر به‌شدت تحلیل رفته است. ناتوانی در راه رفتن، خون بالا آوردن، ضربان نامنظم و پایین قلب (۴۸)، فشار خون پایین با سیر نزولی (۸ روی ۵)، کاهش قند خون با سیر نزولی دائم (۵۴) و حاد شدن نارسایی کلیه‌ها همراه با عفونت، دقیقه‌به‌دقیقه وضعیت او را وخیم‌تر می‌کند.»

نظام جمهوری اسلامی در نزدیک به دو ماه خیزش سراسری مردم، هزاران معترض و فعال سیاسی را دستگیر و زندانی کرده است. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی تا روز بیست‌ویکم آبان‌ماه، دست‌کم ۳۲۶ تن از مردم معترض، ازجمله ۴۳ کودک و ۲۵ زن، به‌دست نیروهای سرکوبگر در شهرها و مناطق مختلف ایران کشته شده‌اند.