با وخیم‌تر شدن حال جسمی، حسین رونقی به بهداری زندان اوین منتقل شد

پیش از این، حکم «عدم تحمل کیفر» برای رونقی صادر شد و قرار بود آزاد شود

در روزهای اخیر، خانواده حسین رونقی و فعالان سیاسی بارها درباره وضعیت حسین رونقی هشدار دادند و خواهان آزادی و دسترسی این فعال سیاسی به امکانات درمانی مناسب شدند- ویکی‌پدیا

سکینه رونقی، خواهر حسین رونقی،‌ زندانی سیاسی، روز یکشنبه در اینستاگرام، از انتقال برادرش به بهداری زندان اوین خبر داد. حسن رونقی، برادر حسین رونقی، هم ضمن تایید این خبر، در توییتر نوشت: «حال حسین بد شده و او را به بهداری زندان اوین انتقال دادند. دادسرای اوین همچنان با بهانه‌های واهی از آزادی حسین جلوگیری می‌کند. دادستان دادسرای اوین، نصیری‌پور، قصد جان حسین را دارد.»

حسین رونقی پس از ۵۰ روز اعتصاب غذای تر، از بامداد یکشنبه اعتصاب غذای خشک خود را آغاز کرده است. در روزهای اخیر، خانواده حسین رونقی و فعالان سیاسی بارها درباره وضعیت سلامتی حسین رونقی هشدار دادند و خواهان آزادی و دسترسی این فعال سیاسی به امکانات درمانی مناسب شدند. گفته می‌شود که در پی صدور گواهی دائم «عدم تحمل کیفر» از سوی پزشکی قانونی برای حسین رونقی، قرار بود او آزاد شود و به همین دلیل قرار وثیقه هم برایش صادر شد. با وجود این، تاکنون اقدامی در این راستا انجام نشده است.

فخرالسادات محتشمی‌پور روز شنبه به نقل از همسر خود، سید مصطفی تاج‌زاده، خبر داد که حسین رونقی تصمیم دارد اعتصاب غذای خشک خود را شروع کند. او از قول تاج‌زاده نوشت: «رونقی را ۱۲ روز پیش پس از ۳۸ روز اعتصاب غذای تر به اندرزگاه ۴ آوردند. از ابتدای اعتصاب غذا با او صحبت کردند و وعده دادند با توجه به داشتن گواهی عدم تحمل کیفری از پزشک قانونی، با قرار وثیقه، آزاد خواهد شد و چندین بار هم با او برای شکستن اعتصاب غذا مذاکره کردند، اما به دلیل خلف‌وعده مذاکره‌کنندگان، او تصمیم دارد از ساعت ۱۲ شنبه شب اعتصاب غذای خشک را آغاز کند و متاسفانه در این تصمیم مصمم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدرضا جلایی‌پور هم در تماس با خانواده خود اعلام کرد که حسین رونقی از بامداد یکشنبه اعتصاب غذای خشک می‌کند. جلایی‌پور در ادامه گفت: «وضعیت او با توجه به بیماری‌های زمینه‌ای و ۵۰ روز اعتصاب غذای تر که قبل از این داشت، بسیار خطرناک است و ما را که در بند ۴ زندان اوین از نزدیک ضعف شدید و اعتصاب او را شاهدیم، بسیار نگران کرده است.»

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو فیلمساز شناخته‌شده زندانی در زندان اوین تهران نیز شنبه شب با انتشار بیانیه‌ای مشترک، درباره وضعیت جسمی حسین رونقی هشدار دادند. این دو فیلمساز ایرانی در این بیانیه، با تشریح وضعیت حسین رونقی اعلام کردند: «‏قوای جسمانی او پس از ۵۰ روز اعتصاب غذای تر به‌شدت تحلیل رفته است. ناتوانی در راه رفتن، خون بالا آوردن، ضربان نامنظم و پایین قلب (۴۸)، فشار خون پایین با سیر نزولی (۸ روی ۵)، کاهش قند خون با سیر نزولی دائم (۵۴) و حاد شدن نارسایی کلیه‌ها همراه با عفونت، دقیقه‌به‌دقیقه وضعیت او را وخیم‌تر می‌کند.»

از سوی دیگر خبرهایی در رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر شده است که بر اساس آن، گفته می‌شود تعدادی از زندانیان سیاسی بند ۴ زندان اوین اعلام کرده‌اند در صورت رسیدگی نشدن به وضعیت حسین رونقی آن‌ها هم اعتصاب غذا خواهند کرد.