وکیل ملانیا ترامپ اولین رئیس‌جمهوری زن اسلوونی خواهد شد

پیرک موسار ۵۴ ساله مانع از تلاش شرکت‌ها برای تجاری‌سازی محصولات با نام همسر دونالد ترامپ شد

پیرک موسار پیش از این سابقه وکالت برای محافظت از منافع ملانیا ترامپ اسلوونیایی‌تبار را بر عهده داشت - AFP

مردم اسلوونی روز یکشنبه برای رای دادن در دور دوم انتخابات این کشور، پای صندوق‌‌ها خواهند رفت تا احتمالا اولین رئیس‌جمهوری زن این کشور را انتخاب کنند؛ وکیلی که با ملانیا ترامپ، بانوی اول سابق آمریکا مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناتاسا پیرک موسار که حمایت چپ میانه را دارد، قرار است با آنزه لوگار، سیاستمدار محافظه‌کاری که وزیر خارجه سابق اسلوونی بود، برای کسب مقام ریاست‌جمهوری این کشور دومیلیون‌نفری اتحادیه اروپا رقابت کند.

پیرک موسار پیش از این سابقه وکالت برای محافظت از منافع ملانیا ترامپ اسلوونیایی‌تبار را بر عهده داشت. او در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، استخدام شد و مانع از تلاش شرکت‌ها برای تجاری‌سازی محصولات با نام ملانیا شد.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، پیش‌بینی می‌شود که پیرک موسار بیشتر از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد. این وکیل که به مدت یک دهه رئیس اداره حفاظت از داده‌های این کشور بود، می‌گوید که این پیروزی‌ باعث می‌شود او به «صدای زنان» در اسلوونی و خارج از کشور تبدیل شود. این در شرایطی است که پیرک موسار ۵۴ ساله، به دلیل سرمایه‌گذاری‌های پرسود همسرش و مسائل مالیاتی، هدف حمله و انتقاد قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقش رئیس‌جمهوری در اسلوونی عمدتا تشریفاتی است اما پیرک موسار، مدافع حقوق بشر، قول داده است که «اقتدار اخلاقی» این جایگاه را حفظ کند. این مجری سابق تلویزیون به خبرگزاری فرانسه گفت: «رئیس‌جمهوری نمی‌تواند بی‌طرف باشد و نظری نداشته باشد... من هرگز از صحبت کردن هراس نداشته‌ام.»

آنزه لوگار ۴۴ ساله، رقیب او، به صورت مستقل نامزد شد؛ با این حال او یکی از اعضای قدیمی حزب دموکراتیک اسلوونی است. یانز یانشا ماه آوریل در تلاش برای انتخاب مجدد به عنوان نخست‌وزیر، از حزب لوگار شکست خورد. منتقدان یانشا را ​​به حمله به آزادی رسانه‌ها و قوه قضاییه و همچنین تضعیف حاکمیت قانون در آخرین دوره ریاست‌جمهوری خود متهم کردند.

آنزه لوگار ویولن‌سل می‌نوازد و کوهنورد است. او درباره حضورش در این رقابت انتخاباتی گفت: «خوب است که رئیس‌جمهوری نسبت به ائتلاف حاکم دیدگاه متفاوتی داشته باشد. این موضوع تعادل بیشتری ایجاد می‌کند و برای یک سیستم دموکراتیک بهتر است.»

 تحلیلگران می‌گویند که مشارکت کم در روز رای‌گیری به نفع آنزه لوگار است؛ اما اگر حدود نیمی از واجدان شرایط رای دهند- همان‌طور که در دور اول اتفاق افتاد- پیرک موسار از او پیشی می‌گیرد.

بیشتر از جهان