دبیرکل ناتو: نیروهای روسیه در اوکراین تحت فشارند

«موضوع مشخص این است که روسیه تحت فشار سنگینی قرار دارد و اگر خرسون را ترک کند، این امر یک پیروزی دیگر برای اوکراین به‌حساب خواهد آمد»

روز چهارشنبه وزارت دفاع روسیه به نیروهای نظامی تحت امرش دستور داد تا از مواضع خود در شهر خرسون عقب‌نشینی کنند -- VINCENZO PINTO / AFP

ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو، اعلام کرد پس از اینکه مسکو به نیروهایش دستور داد تا از شهر خرسون، واقع در جنوب اوکراین، خارج شوند نیروهای نظامی روسیه در اوکراین تحت «فشار شدید» قرار گرفته‌اند.

دبیرکل ناتو، که این سخنان را در روز پنجشنبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲ بیان کرد، گفت نیروهای ناتو در طی روزهای آینده ساحل غربی رودخانه دنیپرو را تحت نظارت قرار خواهند داد تا از این امر که آیا نیروهای روسیه از این منطقه عقب‌نشینی کرده‌اند یا هنوز در آنجا حضور دارند، مطمئن شوند.  

استولنبرگ، که پس از دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا در جمع خبرنگاران حاضر شد، خطاب به اهالی رسانه چنین گفت:«موضوع مشخص این است که روسیه تحت فشار سنگینی قرار دارد و اگر خرسون را ترک کند، این امر یک پیروزی دیگر برای اوکراین به‌حساب خواهد آمد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه وزارت دفاع روسیه به نیروهای نظامی تحت امرش دستور داد تا از مواضع خود در شهر خرسون عقب‌نشینی کنند.

خرسون نخستین منطقه مهمی بود که به اشغال نیروهای روسیه درآمد و همانطور که دبیرکل ناتو نیز به آن اشاره کرد، خروج از خرسون یک شکست نمادین بزرگ برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌شمار می‌رود.

تصمیم روز چهارشنبه وزارت دفاع روسیه، به ‌دنبال هفته‌ها حملات مستمر نیروهای اوکراینی در این منطقه صورت گرفت.

ینس استولنبرگ در بخش دیگری از اظهارات روز پنجشنبه خود، ضمن اشاره به این نکته که ناتو تا هر زمانی که جنگ اوکراین طول بکشد از این کشور حمایت خواهد کرد، به خبرنگاران حاضر در شهر رم گفت:«حمایت بی‌سابقه متحدان ناتو، از جمله ایتالیا، [از اوکراین] هر روز تغییراتی در میدان نبرد ایجاد می‌کند و برای ترقی اوکراین حیاتی است.»

خبرگزاری رویترز همچنین به‌نقل از جورجا ملونی، نخست‌وزیر تازه به‌قدرت رسیده ایتالیا که روز پنجشنبه با دبیرکل ناتو دیدار کرد، نوشت دولت ایتالیا، حتی پس از تغییر قدرت در این کشور، به «تمامیت ارضی، حاکمیت [ملی] و آزادی اوکراین» تعهد دارد.

استولتنبرگ پیشتر گفته بود که عقب‌نشینی نیروهای روس از خرسون را باید محتاطانه بررسی کرد. اوکراین هشدار داده است که مسکو ممکن است با عقب‌نشینی از این شهر استراتژیک هدف دیگری داشته باشد و در پی فریب طرف مقابل باشد.  

بیشتر از جهان