حکومت ایران یک شهروند ایتالیایی را آزاد کرد

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، شمار قابل ملاحظه‌ای از شهروندان کشورهای غربی در ایران بازداشت شده‌اند

رسانه‌های ایتالیایی شامگاه پنجشنبه نوشتند هواپیمای حامل آلسیا پیپرنو، عصر روز پنجشنبه به وقت محل در فرودگاه رم به زمین نشست- از اینستاگرام آلسیا پیپرنو

دفتر نخست‌وزیری ایتالیا تایید کرد یک زن جوان ۳۰ ساله، که از ۴۵ روز پیش و در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران بازداشت شده بود، روز پنجشنبه، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲،  آزاد شد و در حال بازگشت به ایتالیا است.

در بیانیه روز پنجشنبه دفتر نخست‌وزیری ایتالیا قید شده که آزادی آلسیا پیپرنو که با روادید گردشگری به ایران سفر کرده بود، نتیجه تلاش‌ها و رایزنی‌های شدید «دیپلماتیک» با مقام‌های جمهوری اسلامی است.

رسانه‌های ایتالیایی شامگاه پنجشنبه نوشتند هواپیمای حامل آلسیا پیپرنو، عصر روز پنجشنبه به وقت محلی در فرودگاه رم به زمین نشست و نخست‌وزیر ایتالیا نیز این خبر را با خانواده پیپرنو در میان گذاشته است.

این «وبلاگ‌نویس مسافرتی»، که پیش‌تر به برخی دیگر از کشورهای منطقه خاورمیانه هم سفر کرده است، روز هفتم شهریورماه امسال، بعد از شرکت در یک مهمانی جشن تولد در تهران بازداشت شد. مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز هیچ توضیحی در مورد علت بازداشت این شهروند ایتالیایی ارائه نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، شمار قابل ملاحظه‌ای از شهروندان کشورهای غربی، با اتهام‌های مختلف، در ایران بازداشت شده‌اند.

روز گذشته هم اعلام شد آنا بانیر، ۲۴ ساله و شهروند اسپانیا، در ایران بازداشت شده است. از زمان و مکان بازداشت این شهروند اسپانیایی هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما خبرگزاری هرانا روز گذشته نوشت او طی روزهای گذشته بازداشت شده است.

آنا بانیر، دومین شهروند اسپانیا است که همزمان با تداوم اعتراض‌های سیاسی در ایران بازداشت شده است. پیش‌تر خبر بازداشت سانتیاگو سانچز، ۴۱ ساله، منتشر شده بود.

جمعه هفته گذشته، وزیران خارجه «گروه هفت» با انتشار بیانیه‌ای مشترک به موضوع بازداشت شهروندان خارجی در ایران اشاره کردند. 

در بیانیه اخیر وزیران خارجه «گروه هفت»، حکومت ایران متهم شده که بازداشت شهروندان خارجی و دوتابعیتی را به یک «رویه غیرمنصفانه» تبدیل کرده است و قصد دارد از این «بازداشت‌های خودسرانه» در راستای «منافع سیاسی» خود استفاده کند.

همزمان با تداوم بازداشت شهروندان خارجی در ایران، برخی دولت‌های غربی، از جمله آلمان، فرانسه، هلند و کانادا، سطح هشدار سفر به ایران را افزایش داده‌اند و از شهروندان خود خواسته‌اند از هرگونه سفر به ایران خودداری کنند و اگر هم در ایران حضور دارند هرچه سریع‌تر کشور را ترک کنند.

بیشتر از جهان