اعتراض جامعه پزشکی به گسترش سرکوب و خشونت حکومتی به بیمارستان‌ها

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا: «آهنین‌ترین حکومت‌ها هم گاز اشک‌‌آور را داخل بیمارستان نمی‌زنند»

دکتر حسین کرمانپور، رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا که به پرتاب گاز اشک‌آور داخل بیمارستان اعتراض کرده بود، اکنون اجازه ورود به محل کارش را ندارد. این خبر را علی شکوری‌راد، پزشک و سخنگوی جبهه اصلاحات در توییتی اعلام کرد و نوشت که دکتر حسین کرمانپور «به جرم صراحت در دفاع از حریم پزشکی، خانه‌نشین شده است». به گفته شکوری‌راد، به دانشگاه دستور داده‌اند که مانع ورود دکتر کرمانپور به بیمارستان شوند.

حسین کرمانپور، روز چهارشنبه ۴ آبان، با انتشار عکسی از یک گاز اشک‌آور که داخل بیمارستان سینا پرتاب شده‌ بود، در حساب کاربری‌اش نوشت: «یادشان نداده‌اند که در آهنین‌ترین حکومت‌ها هم گاز اشک‌‌آور را داخل بیمارستان آن‌هم در فضای بسته نمی‌زنند، اما این‌ها زدند. بماند برای تاریخ.»

در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت، شمار زیادی از مجروحان به دلیل شدت ضربه‌های باتوم و شلیک گلوله زخمی شدند، اما به دلیل نگرانی از بازداشت به بیمارستان مراجعه نکردند، زیرا گزارش‌های متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه ماموران امنیتی با یورش به بیمارستان‌ها زخمی‌ها را بازداشت می‌کنند.

استفاده از تجهیزات پزشکی مانند آمبولانس برای سرکوب، اجبار پزشکان به افشای اطلاعات بیماران، ورود به حریم بیمارستان، ممانعت پزشکان از اقدام‌های درمانی برای معترضان و ربودن زخمی‌ها از مراکز درمانی، اعتراض جامعه پزشکی ایران را در پی داشت، اما تنها پاسخ حکومت به تجمع‌های اعتراضی پزشکان در شهرهایی مانند مشهد، تهران، شیراز و اصفهان تشدید فشار و سرکوب خشونت‌آمیز بود.

رئیس نظام‌پزشکی مشهد و شماری از پزشکان این شهر به اتهام شرکت در گردهمایی اعتراضی بازداشت شدند. پزشکان اصفهانی پس از تجمع در مقابل ساختمان نظام‌پزشکی این شهر، با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای سرکوبگر مواجه شدند. تجمع پزشکان در شیراز و تهران نیز با سرکوب شدید همراه بود.

در جریان تجمع اعتراضی پزشکان تهرانی مقابل ساختمان نظام پزشکی، ماموران امنیتی با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به آنان حمله کردند. شماری از پزشکان متخصص نیز بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندکی پس از این اتفاق که واکنش‌های زیادی در داخل و خارج از کشور به همراه داشت، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام‌پزشکی و از مخالفان برگزاری تجمع پزشکان، ادعا کرد که مدارک اثبات‌شده‌ای مبنی بر ورود نیروهای امنیتی به بیمارستان‌ها وجود ندارد و پزشکان بازداشتی آزاد شده‌اند.

او این ادعا را در حالی مطرح کرد که پزشکان زیادی ورود نیروهای امنیتی به بیمارستان‌ها را تایید کرده‌اند. محمدرضا ظفرقندی، رئیس سابق سازمان نظام‌پزشکی نیز در توییتی نوشته بود که یکی از دلایل تجمع اعتراضی پزشکان «تعرض به محیط‌های آموزشی و درمانی» بود.

بالغ‌بر سه هزار و ۵۰۰ پزشک نیز در بیانیه‌ای بر «رعایت اسرار بیماران، استفاده نکردن از وسایل پزشکی مثل آمبولانس برای امور غیر درمانی، رعایت بی‌طرفی پزشکان و ممنوعیت ورود هرگونه خشونت به فضای بیمارستان‌ها و تامین امنیت مراکز درمانی» تاکید کردند.

این پزشکان در بخش دوم بیانیه‌شان نیز متذکر شدند که باید «اقدام‌های درمانی و حمایتی فراهم شود تا آسیب‌‌دیدگان بتوانند بدون نگرانی از عواقب امنیتی برای درمان مراجعه کنند».

نهادهای امنیتی در جریان خیزش سراسری علیه حکومت، به تناوب از آمبولانس برای دستگیری ماموران استفاده کردند، به بیمارستان‌ها یورش بردند و مجروحان را ربودند و بازداشتی‌های مجروح را نیز از خدمات درمانی محروم کردند و هرگونه اعتراض اعضای جامعه پزشکی را نیز با ارعاب و تهدید پاسخ می‌دهند.

با وجود سرکوب شدید و برخوردهای خشونت‌آمیز، تلاش‌های نهادهای امنیتی برای خاموش کردن صدای اعتراض کادر درمان بی‌اثر بوده است؛ روز چهارشنبه ۱۱ آبان، صدها تن از پزشکان، رزیدنت‌ها و دانشجویان پزشکی در حمایت از خیزش سراسری مردم و اعتراض به برخورد خشونت‌آمیز با کادر درمان، مقابل بیمارستان خمینی تهران تجمع کردند. در هفته‌های اخیر نیز دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه‌های مختلف ایران بارها دست به اعتصاب و اعتراض زدند.