یک هفته تا انتخابات میان‌دوره‌ای سنای آمریکا؛ پنج کرسی با بیشترین احتمال تغییر

تا حالا دمکرات‌ها در آرای پستی پیشتازند، در حالیکه جمهوری‌خواهان در آرای حضوری انتخابات اولیه دست بالا را دارند

توان رقابتی دمکرات‌ها در کارولینای شمالی و آریزونا برای ایجاد تغییر کمتر است-Robyn Beck / AFP

رسما هفت روز به روز انتخابات مانده است! مختارید شادی یا وحشت کنید.

پس از رتبه‌بندی قبلی ما از کرسی‌هایی در سنا که از بیشترین احتمال چرخش برخوردارند، وضعیت تغییر زیادی کرده است. برخی نامزدها از دیگران سبقت گرفته‌اند و بعضی رقابت‌ها تنگاتنگ شده است. یکی از عرصه‌های رقابت‌ که از این فهرست حذف شده، کارولینای شمالی است؛ بیشتر به لطف هجمه تبلیغاتی گروه‌های جمهوری‌خواه که به تد باد نماینده کمک کرد تا از چری بیزلی سبقت بگیرد، و دمکرات‌ها هم در مقابله‌به‌مثل با این تبلیغات،  کوتاهی کرده‌اند.

در همین حال، فضای انتخاباتی آریزونا داغ‌تر شده که به نوبه خود بر رتبه‌بندی ما اثر گذاشته است. همزمان با مبارزه چشمگیر تیم رایان، نماینده فعلی، با جی‌دی ونس جمهوری‌خواه در جریان مناظره‌ها، به نظر می‌رسد که میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا، با سرازیر کردن پول به جیب [کارزار انتخاباتی] این نامزد به دردسرافتاده جمهوری‌خواه، انرژی لازم  رابرای پیش رفتن به او داده است.

با این حساب، این شما و این رتبه‌بندی نهایی پنج کرسی سنا که بیشترین احتمال تغییر را دارند. حالا بر این اساس سرمان جیغ و داد کنید.

شماره ۱: نوادا

مدام داریم می‌گوییم: همه‌چیز به نوادا بستگی دارد. الان به آن نقطه گریزناپذیر چرخه انتخابات رسیده‌ایم که علاقه‌مندان پروپاقرص سیاست در هر گوشه‌ای شروع کرده‌اند به تندتند بازیابی کردن مطالب صفحه توییترشان تا فورا آخرین به‌روزآوری‌های جون رالستون را درباره رای‌گیری اولیه در این ایالت به دست آورند. او در مطلبی که روز دوشنبه [۳۱ اکتبر] در وب‌نوشت رای‌گیری اولیه نوادا ایندیپندنت نوشت، گزارش کرد که حدود یک‌سوم میزان آرای پیش‌بینی‌شده تاکنون به صندوق ریخته شده و تا حالا دمکرات‌ها در آرای پستی پیشتازند، در حالیکه جمهوری‌خواهان در آرای حضوری انتخابات اولیه دست بالا را دارند. تازه‌ترین نظرسنجی نیویورک تایمز با همکاری دانشکده سی‌ینا (Siena College) نشان‌دهنده تساوی تقریبی آرای سناتور کاترین کورتز ماستو و رقیب جمهوری‌خواهش، آدام لگزالت است. لگزالت آخر هفته گذشته با روایت سخت ناخوشایندی مبنی بر این مواجه شد که کارزار انتخاباتی‌اش به کارگزاری پول پرداخته است که یک حساب توییتری یهودستیز را می‌گرداند.

کله‌گنده‌ها پشتیبان هر دو نامزدند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق،  ماه گذشته در حمایت از لگزالت در میندن سخنرانی کرد و باراک اوباما که دو بار در رقابت‌های نوادا پیروز شده است، به زودی عازم لاس‌وگاس خواهد بود. سناتور الیزابت وارن نیز یک روز بعد وارد آنجا خواهد شد، و برنی سندرز نیز - که به لطف پشتیبانی رای‌دهندگان لاتین‌تبار در سال ۲۰۲۰ پیروز انتخابات حزبی نوادا شده بود- قصد دارد به زودی به آنجا برود.

شماره ۲: جورجیا

هفته پیش صدای چاک شومر رهبر حزب اکثریت سنا، تصادفی از میکروفونی که فکر می‌کرد خاموش است، شنیده شد که به رئیس جمهوری جو بایدن گفت رقابت‌های سنا در پنسیلوانیا «صدمه چندانی به ما نزد» و به‌رغم نتایج انتخابات اولیه، دمکرات‌ها «در نوادا دارند جان می‌گیرند»، اما «ایالتی که در آن رو به سقوطیم، جورجیا است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاید این حرف عده‌ای را حیرت‌زده کند، مخصوصا با توجه به اتهاماتی مبنی بر اینکه هرشل واکر، نامزد جمهوری‌خواه سنا، هزینه سقط‌جنین زنی را پرداخته و زن دیگری را با خودرو شخصی به درمانگاه سقط‌جنین رسانده است، و تازه اگر نخواهیم حرفی از ماجرای آبروریزی او به میان آوریم که در مناظره با رافائل وارناک، سناتور دمکرات، یک لحظه نشان تقلبی پلیس را به دوربین نشان داد. با این حال، بر اساس نتایج نظرسنجی‌های تازه اینسایدرادونتج/فاکس۵ (InsiderAdvantage/Fox 5) و آتلانتا ژورنال کانستیتوشن (Atlanta Journal Constitution)، واکر سه درصد جلوتر است. از طرفی هم بر اساس نتایج نظرسنجی‌های تایمز/سی‌ینا کالج، وارناک به همین میزان از رقیب خود جلوتر است. در حال حاضر هیچ نظرسنجی مهمی نداریم که یکی از دو نامزد را صاحب اکثریت آرا شناخته باشد و طبق قانون جورجیا، اگر این شرایط در روز انتخابات تغییر نکند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

این [اوضاع] جورجیا را در فهرست ما یک رتبه بالاتر می‌‌برد، تا جلو بزند از...

شماره ۳: پنسیلوانیا

پنسیلوانیا در فهرست ما یکی پایین می‌آید، به این دلیل ساده که متغیرهای خیلی زیادی در مورد آن در کار است. عملکرد جان فترمن، معاون فرماندار، در تنها مناظره‌اش با مهمت آز، پزشک و شخصیت تلویزیونی جمهوری‌خواه، باعث نگرانی دمکرات‌ها شد، اما دمکرات‌ها بهره‌برداری کاملی از [تبلیغ منفی علیه موضع] آز کرده‌اند که همان شب تصریح کرد  «سقط‌جنین می‌بایست به خود زنان، پزشک‌ آنان، و رهبران سیاسی محلی‌شان بستگی داشته باشد». این پزشک تلویزیونی بابت گفتن این که «رهبران سیاسی محلی» هم در تصمیم‌گیری خصوصی زنان نقش دارند، به شدت دستمایه تمسخر شد.

طبق برخی نظرسنجی‌ها دکتر آز جلو افتاده است (اما هفته پیش توضیح دادیم که نظرسنجی اینسایدر ادونتیج چه معایب و مزایایی دارد). برخی نظرسنجی‌های حزبی هم منتشر شده است. طبق نظرسنجی تایمز/سیه‌نا، فترمن جلو است و نظر منفی نسبت به آز همچنان بالا است، اما همانطور که مانو راجو در توییتر سی‌ان‌ان پیام داد، بیشتر نظرسنج‌ها همچنان در حال‌ و هوای مناظره و پیش از آن بوده‌اند و فقط یک روز بعد به سراغ پاسخ‌دهندگان رفته‌اند. به همین دلیل، دشوار بتوان دریافت که امروز چه اوضاعی برقرار است.

شماره ۴: ویسکانسین

جایگاه چهارم ویسکانسین نشان می‌دهد که طبق شناخت ما، توان رقابتی دمکرات‌ها در کارولینای شمالی و آریزونا برای ایجاد تغییر کمتر است.

به بیان ساده، مهلت ماندلا بارنز دموکرات، معاون فرماندار این ایالت معروف به ایالت گورکن، دارد تمام می‌شود. او به تازگی از دیدار با اوباما هم بهره‌مند شد و اوباما طی سخنرانی آتشینی در میلواکی، ران جانسون، سناتور جمهوری‌خواه فعلی، را چنان به باد انتقاد گرفت که بحثی راجع به تامین اجتماعی در توییتر به پا کرد و این بحث بیش از ۱۴ میلیون بازدید داشت. اما احتمالا این حمایت خیلی دیر انجام گرفت.

جانسون حتی بعد از دو مناظره همچنان جلو است؛ خواه به میزان ناچیز یک درصد (طبق نظرسنجی سی‌ان‌ان) باشد، خواه به میزان چشمگیر شش درصد(طبق نظرپرسی مدرسه عالی حقوق دانشگاه مارکت). بارنز احتمالا فقط یک هفته فرصت دارد تا اوضاع را عوض کند، ولی بعید به ‌نظر می‌رسد.

شماره ۵: آریزونا

رقابت بین مارک کلی، سناتور دمکرات و بلیک مسترز رفته‌رفته بالا گرفت، طوری که از نبودن در فهرست ما، به قرار گرفتن در آخر فهرست ما رسید. در خبرنامه گزارش سیاسی کوک که فراحزبی است، نتیجه این رقابت از «متمایل به دمکرات» به «پنجاه پنجاه» تغییر یافت، اما طبق نظرسنجی‌ها مسترز که دستیار پیتر تیل، سرمایه‌دار دست‌راستی مورد حمایت ترامپ است، رقابت را تنگاتنگ‌تر کرده است- ولی همچنان از کلی عقب است.

هر دو نفر در مناظره مجبور شدند برخی از مواضع خود را تغییر دهند، اما کلی همچنان به لحاظ مالی از مزیت چشمگیری برخوردار است، در حالیکه میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا، مسترز را به حال خود رها کرده است. در حالیکه طبق گزارش اکسیوس، نهاد دست‌راستی باشگاه رشد، در آخرین روزهای رقابت، از اهدای مبلغ چشمگیر پنج میلیون و ۵۰۰ هزار دلار [به کارزار انتخاباتی کلی] منصرف شد، نظرسنجی تایمز/سیه‌نا نشانگر آن است که کلی هم‌چنان شش درصد جلو است.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه