وزیر ارتباطات: برای کسب‌وکار در پلتفرم‌های داخلی «دنبال‌کننده» جمع می‌کنیم

 زارع‌پور ادعا کرد صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین به پلتفرم‌های داخلی سرازیر شده‌اند

در حالی‌ که شواهد نشان می‌دهد بسیاری از مردم ایران از نصب و استفاده از پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های داخلی امتناع می‌کنند، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادعای «سرازیر شدن» صاحبان کسب‌وکار و خریداران به «پلتفرم‌های داخلی» را مطرح کرد.

وزیر ارتباطات در برنامه‌ای موسوم به حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال، گفت که «پلتفرم‌های داخلی مکلف شده‌اند برای کسب‌وکارها نصف فالوئرهایشان در پلتفرم‌های خارجی را فراهم کنند».

او درباره جزئیات اجرای این طرح و اینکه آیا دنبال‌کنندگان کسب‌وکارها در بسترهای دیجیتال داخلی واقعی خواهند بود یا جعلی، توضیحی نداد. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به استقبال اندک شهروندان از پلتفرم‌های داخلی، این دنبال‌کننده‌ها جعلی‌ باشند و اگر هم واقعی باشند، ممکن است به جمع خریداران و مشتریان کسب‌وکارها ملحق نشوند و تنها نقش یک دنبال‌کننده صرف را داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عیسی زارع‌پور درباره سرنوشت فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ پاسخ روشنی نداد و تنها گفت که «صرف‌نظر از اینکه چه اتفاقی برای این دو پلتفرم آمریکایی می‌افتد، ما برای کسب‌وکارهای داخلی ظرفیت توسعه فراهم می‌کنیم». او در ادامه وعده‌ خود گفت که اجرای این کار به «عزم ملی» نیاز دارد.

وزیر ارتباطات در ادامه ادعا کرد که در صورت پیوستن کسب‌وکارهای آنلاین به پلتفرم‌های داخلی، برای آن‌ها حمایت‌های تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود.

او درباره پرداخت تسهیلات بانکی به کسب‌وکارهایی که از پلتفرم‌های خارجی به داخلی مهاجرت می‌کنند، گفت: «حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی به عنوان وثیقه در نظر گرفته شود. اگر کسی حساب خود را وثیقه گذاشت، بانک می‌تواند در صورت نپرداختن اقساط آن را نقد کند.»

فعالان کسب‌وکارهای آنلاین در روزهای اخیر بارها هشدار داده‌اند که با فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ هزاران شغل اینترنتی با رکود مواجه‌ شده‌ و امرار معاش دست‌کم ۱۰ میلیون نفر از مردم ایران به خطر افتاده است.

علاوه بر اینکه پلتفرم‌های داخلی قابلیت‌های اینستاگرام و واتس‌اپ را ندارند، مردم ایران به دلیل اطمینان نداشتن به نمونه‌های داخلی ترجیح می‌دهند از آن‌ها استفاده نکنند. در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت، کارشناسان متعددی هشدار دادند که حکومت ایران حتی از پلتفرم‌های داخلی خدماتی مانند تاکسی اینترنتی و سفارش غذا هم برای جاسوسی از مردم و شناسایی معترضان استفاده می‌کند.

گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از تاثیر محدودیت‌ها و قطع اینترنت بر کسب‌وکارها خبر می‌دهد. بر این اساس، در هفته‌های اخیر، بیش از ۴۱ درصد شرکت‌ها ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را از دست داده‌اند و حدود ۴۷ درصد هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند.