هاآرتص: اسرائیل با ارائه سیستم‌های دفاع هوایی به امارات کمک می‌کند

عرضه سامانه‌های اسرائیلی به امارات متحده عربی هم نشان‌دهنده گسترش روابط و هم افزایش نگرانی‌ها در مورد پهپادهای ساخت ایران است

در ماه آوریل، تردد غیرعادی هواپیماهای باری بزرگ بین امارات و پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل ثبت شد - AFP

روزنامه هاآرتص روز یکشنبه سی‌ام اکتبر (هشتم آبان)، در گزارشی نوشت که اسرائیل در لحظات حیاتی با سیستم‌های دفاع هوایی به امارات کمک می‌کند.

به گزارش این رسانه اسرائيلی، عکس‌های ماهواره‌ای منتشرشده در آخر هفته یکی از مهم‌ترین اسرار خاورمیانه را فاش می‌کند؛ اسرائیل یک باتری از موشک‌های باراک خود را که در اطراف ابوظبی مستقر شده‌ است، به امارات متحده عربی تحویل داد.

این عکس‌ها در پی گزارش ماه گذشته رویترز که اعلام می‌کرد امارات تعدادی موشک اسپایدر اسرائیلی خریداری کرده است، منتشر شدند. به نظر می‌رسد این سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل برای دفاع امارات متحده عربی در برابر تهدید پهپادهای ساخت ایران در نظر گرفته شده است؛ آن هم در شرایطی که برخی از این پهپادها در اختیار شورشیان حوثی در یمن قرار دارند.

امارات اوایل سال ۲۰۲۲، چندین بار هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت و این موضوع رهبران کشورهای خلیج ‌فارس را بسیار نگران کرد. در ماه ژانویه، سه شهروند اماراتی در حمله به ابوظبی کشته شدند و در ماه‌های بعد، حملات بیشتری نیز رخ داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این اتفاق‌ها، در ماه آوریل، تردد غیرعادی هواپیماهای باری بزرگ بین امارات و پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل ثبت شد. به نظر می‌رسد اسرائیل در زمانی به امارات این کمک‌های نظامی را ارائه می‌کند که به آن نیاز مبرمی دارد؛ در حالی که هیچ کشور دوست دیگری از جمله ایالات متحده برای ارائه چنین کمکی وارد عمل نشد.

انتقال سامانه‌های ضدپهپاد اسرائیلی به امارات نشان‌دهنده گسترش روابط دو کشور است. تداوم این رابطه در واقع ادامه پیمان ابراهیم است که بیش از دو سال پیش به ابتکار دولت ترامپ امضا شد. حالا دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با تشکیل سامانه دفاع هوایی منطقه‌ای در برابر موشک‌ها و پهپادها، تلاش می‌کند به حرکت رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده ادامه دهد؛ اما در این مرحله، فقط تماس‌های اولیه و تمرین‌های مشترک دیده می‌شوند؛ نه یک سیستم جامع همکاری بین آمریکا، اسرائیل و دولت‌های دیگری در منطقه که رقیب ایران‌اند.

 در شرایط کنونی، کمک ایران به روسیه و تامین پهپادها برای حمله به اوکراین، نگرانی‌ها در مورد پهپادهای تهاجمی جمهوری اسلامی را افزایش داده است. بررسی این موضوع به نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در هند نیز رسید. این کنفرانس به سه تهدید رو‌به‌افزایش در عرصه بین‌المللی اختصاص داشت: احتمال استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، تهدیدهای سایبری و استفاده از رمزارزها در ارتباط با حملات تروریستی.

دیوید شاریا، رئیس اداره مبارزه با تروریسم شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلام کرد که در جلسات برگزارشده در بمبئی و دهلی، وزیران و سفرای کشورهای عضو شورای امنیت حضور داشتند. این شورا به منظور محدود کردن استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای حملات تروریستی یک سیاست واحد و برنامه اقدام جامع تدوین کرد؛ موضوعی که نشان می‌دهد اتفاقی جدید و نگران‌کننده در حال شکل‌گیری است و تهاجم روسیه به اوکراین با استفاده از پهپادهای کامیکازه ساخت ایران زنگ خطر را به صدا درآورده است.

بیشتر از جهان