شاهچراغ؛ کانون خبری موازی نظام برای مقابله با اعتراض‌های سراسری

وزیر اطلاعات از شناسایی و بازداشت دومین عامل حمله به شاهچراغ خبر داد

مقام‌های جمهوری اسلامی از تیراندازی در شاهچراغ برای تحریک احساسات مذهبی گروهی از مردم ایران استفاده می‌کنند- ایرنا

نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی همچنان از حمله به شاهچراغ شیراز به عنوان کانون خبری موازی برای به حاشیه کشاندن اعتراض‌های سراسری در ایران بهره می‌برند.

در جریان تیراندازی روز چهارم آبان در شاهچراغ که گفته می‌شود داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، دست‌کم ۱۳ نفر جان باختند. این حمله برای مقام‌های جمهوری اسلامی دستاویزی شد تا با معرفی اعتراض‌ها به عنوان زمینه‌ساز این حمله‌ و نیز تحریک احساسات مذهبی‌ها و دامن زدن به ناامنی‌ها در ایران، این اعتراض‌های بی‌سابقه را خاموش کنند.

پس از آنکه پروژه‌ حمله نظامی به اقلیم کردستان عراق و رزمایش نظامی در مرز جمهوری آذربایجان نتوانست برای به حاشیه کشاندن اعتراض‌‌ها در ایران، موج خبری لازم را ایجاد کند، این بهره‌برداری خبری، مذهبی و امنیتی در دستورکار ویژه نهاد‌های اطلاعاتی، امنیتی و تبلیغاتی نظام قرار گرفت.

کشتار مردم زاهدان و تلاش برای متهم کردن تجزیه‌طلبان در این کشتار و غائله زندان‌های اوین تهران و لاکان رشت از دیگر جریان‌سازی‌های خبری جمهوری اسلامی برای مقابله با اعتراض‌ها بودند که همگی ناکام ماندند؛ اما کشتار در شاهچراغ همچنان به عنوان اصلی‌ترین جریان خبری در رسانه‌های جمهوری اسلامی دنبال می‌شود و با وجود بسیاری از ابهام‌ها و تردید‌ها در مورد این حادثه، تلاش می‌شود بیشترین بهره‌برداری روانی و تبلیغاتی از آن به عمل آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، به بسیاری از این پرسش‌ها و ابهام‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی و افکار عمومی درباره این حادثه مطرح است، پاسخی داده نشده و اغلب بر این باورند که این اقدام، برنامه‌ ازپیش‌تعیین‌شده جمهوری اسلامی است. دستگاه تبلیغات جمهوری اسلامی هم بی‌اعتنا به این پرسش‌ها و ابهام‌ها، حامیان خود را در شیراز و قم به خیابان‌ها فراخواند تا چنین وانمود کند که مردم ایران از ادامه اعتراض‌ها خشمگین‌اند و می‌خواهند این مسئله هرچه زودتر جمع شود.

افکارعمومی در شرایطی به گزارش‌ها و روایت‌های جمهوری اسلامی از این حادثه اعتماد ندارد که اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، روز دوشنبه، ۹ آبان، از شناسایی و بازداشت دومین عامل حمله به شاهچراغ خبر داد. خطیب درباره هویت این فرد و محل شناسایی و دستگیری او توضیحی ارائه نکرد.

به گفته رسانه‌های جمهوری اسلامی، عامل اصلی این حمله در بیمارستان جان باخته است.

آن‌طور که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند، نیرو‌های داعش چند سال‌ پیش هم به ساختمان مجلس و آرامگاه روح‌الله خمینی در تهران حمله‌ور شدند و تعدادی را کشتند.

در سال‌های اخیر، کلمه داعش و نیرو‌های آن در ادبیات مقام‌های جمهوری اسلامی، به وضوح جای خود را به واژه «دشمن» داده و آن‌ها با بزرگ‌نمایی این جریان و اقدام‌های آن تلاش می‌کنند مردم ایران را بترسانند و به حمایت از اصل نظام و اقدام‌های آن در داخل و خارج ایران وادار کنند. آن‌ها مدعی‌اند که حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه و عراق برای حفظ امنیت ایران است و اگر نیرو‌های سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی آن در این مناطق حضور نداشتند، ایران به تسخیر داعش در می‌آمد.

با این حال افکار عمومی در ایران و معترضان در خیابان‌ها این ادعای را نمی‌پذیرند و معتقدند عملکرد چهار دهه اخیر جمهوری اسلامی با باور‌ها و اعتقادات داعش تفاوت چندانی ندارد و این شعبه شیعی داعش است که در ایران حکومت می‌کند.