وزیر خارجه بریتانیا با انتقاد از تامین پهپاد برای روسیه: چند ایرانی را تحریم کرده‌ایم

بریتانیا می‌گوید جهان باید استفاده از پهپادهای بدون‌سرنشین علیه اوکراین را محکوم کند

جیمز کلورلی اقدام‌های روسیه در اوکراین را نوعی «وحشت‌آفرینی» توصیف کرد - AFP

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در سخنرانی خود در اجلاس هند، گفت که از پهپادها در اوکراین برای هدف قرار دادن «زیرساخت‌های ملی مهم و اهداف غیرنظامی» استفاده می‌شود. او سپس از کشورهای جهان خواست استفاده روسیه از پهپادهای بی‌سرنشین برای حمله به اوکراین را محکوم کنند.

به گزارش ایندیپندنت، نشست ضدتروریسم سازمان ملل در هند تشکیل شد؛ این اولین بار است که چنین کنفرانسی در خارج از مقر سازمان ملل واقع در نیویورک برگزار می‌شود. این کنفرانس به میزبانی اس جایشانکار، وزیر خارجه هند، اولین کنفرانس سازمان ملل است که تنها بر چالش‌ها و تهدیدهای ناشی از استفاده گروه‌های تروریستی از فناوری‌های جدید متمرکز است.

هند روز شنبه اعلام کرد برای مهار تروریسم بین‌المللی، نیم میلیون دلار به سازمان ملل کمک خواهد کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در این نشست، اقدام‌های روسیه در اوکراین را نوعی «وحشت‌آفرینی» توصیف کرد و گفت: «ما باید به همکاری با یکدیگر به منظور مبارزه با ایدئولوژی‌های تروریستی، ادامه دهیم.»

وزیر خارجه بریتانیا و همتای هندی او بر تهدید فزاینده استفاده گروه‌های تروریستی و سازمان‌های جنایتکار از هواپیماهای بی‌سرنشین تاکید کردند و آن‌ را چالشی برای سازمان‌های امنیتی در سراسر جهان خواندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، در تهاجم روسیه به اوکراین، از هواپیماهای بی‌سرنشین برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های ملی مهم و اهداف غیرنظامی استفاده می‌شود. جیمز کلورلی با اشاره به این موضوع گفت: «ما سه فرمانده نظامی و یک شرکت ایرانی را که در تامین پهپادها دخالت دارند، تحریم کرده‌ایم.»

وزیر خارجه هند نیز تاکید کرد: «در آفریقا، گروه‌های تروریستی از هواپیماهای بی‌سرنشین برای نظارت بر تحرکات نیروهای امنیتی و حتی حافظان صلح سازمان ملل استفاده می‌کنند. چنین اقدامی آن‌ها را در برابر حملات تروریستی آسیب‌پذیر می‌کند.» او همچنین گفت که گروه‌های تروریستی و عوامل مخرب به‌طور فزاینده‌ای از فناوری‌های جدید مانند سرویس‌های پیامرسانی رمزگذاری‌شده و بلاک‌چین سوءاستفاده می‌کنند و بنابراین جامعه بین‌المللی باید برای مبارزه با این تهدیدها برنامه‌ریزی ‌کند.

اس جایشانکار در سخنرانی خود، افزود: «اینترنت و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به ابزاری قدرتمند برای گسترش تبلیغات گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی و اقدام‌ برای بی‌ثبات کردن جوامع تبدیل شده‌اند.»

هند پیش‌تر نیز از ناتوانی سازمان ملل در مبارزه با گروه‌های تروریستی ابراز تاسف کرده بود.

وزیر خارجه هند بدون نام بردن از چین، به تصمیم پکن برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های سازمان ملل علیه رهبران گروه جیش محمد اشاره کرد. جیش محمد، یک گروه افراطی مستقر در پاکستان است که سازمان ملل آن را یک گروه تروریستی معرفی کرده است. هند این گروه را مسئول حمله سال ۲۰۱۹ به یک کاروان شبه نظامی می‌داند که به کشته شدن دست‌کم ۴۰ سرباز در کشمیر منجر شد.

موسس گروه جیش محمد مسعود ازهر نام دارد که یکی از تروریست‌های تحت‌تعقیب هند است؛ اما بیش از ۲۰ سال پیش، پس از ربودن یک هواپیمای مسافربری هندی، آزاد شد. هم هند و هم ایالات متحده اوایل سال ۲۰۲۲ به دنبال تحریم این گروه تروریستی بودند اما چین گفت که برای مطالعه پرونده آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.