شاه چارلز سوم پیش از انتشار خاطرات شاهزاده هری، عنوان تشریفاتی او را پس گرفت

شاه چارلز در اقدامی که پیش‌دستانه به نظر می‌آید، پسر کوچک خود را از یک عنوان تشریفاتی مهم محروم کرد

هری هم نشان داده است حاضر نیست برای داشتن روابط حسنه با دربار بریتانیا، از کتاب نوشتن و مصاحبه دست بردارد- David Rose / POOL / AFP

شاه چارلز عنوان تشریفاتی رئیس تفنگداران دریایی سلطنتی، آخرین سمت نظامی مهمی را که دوک ساسکس به عهده داشت، از او گرفت.

کاخ باکینگهام روز جمعه اعلام کرد که شاه چارلز سوم قرار است در سیصدوپنجاه‌وهشتمین سالگرد تاسیس این نهاد نظامی، کاپیتان ژنرال سلطنتی تفنگداران دریایی شود. این مقام تشریفاتی پیش‌ از این در اختیار دوک ساسکس بود. شاهزاده هری که سال‌ها در ارتش بریتانیا خدمت کرده است، با وجود مهاجرت به آمریکا امیدوار بود عناوین نظامی افتخاری خود را حفظ کند.

شاه چارلز زمانی که هنوز شاهزاده ولز بود، در نیروی دریایی سلطنتی خدمت کرد و در مرکز آموزش تکاوران سلطنتی تفنگداران دریایی در لیمپستون دوون آموزش دید تا خلبان هلی‌کوپتر شود؛ شغلی که پسرانش هم برگزیدند.

خبر پس گرفتن عنوان شاهزاده هری یک روز پس از تایید انتشار کتاب خاطرات او با عنوان «ذخیره» (Spare)، در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳، اعلام شد و این نکته را به اذهان متبادر کرد که نهاد سلطنت می‌خواهد فاصله خود را با عضو جداشده‌اش بیشتر کند؛ آن هم درست هنگامی‌ که انتظار می‌رفت مرگ ملکه الیزابت دوم به نزدیکی شاهزاده هری به پدر و برادرش منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنگوئن رندوم هاوس، ناشر این کتاب، در شرح رسمی کتاب، ما را به روزهای غمبار مرگ دایانا می‌برد: «این یکی از ترسناک‌ترین تصاویر قرن بیستم بود؛ دو پسر جوان، دو شاهزاده، در حالی‌ که دنیا با اندوه و وحشت، به تماشای آنان نشسته بود، پشت تابوت مادرشان راه می‌رفتند. هنگامی‌ که دایانا، شاهزاده خانم ولز، به خاک سپرده شد، میلیاردها نفر به این فکر کردند که شاهزاده‌ها چه فکری می‌کنند و چه احساسی دارند و زندگی آن‌ها از آن نقطه به بعد چگونه پیش خواهد رفت. برای شاهزاده هری، بالاخره این همان داستان است.»

شاهزاده هری گفته بود می‌خواهد در این کتاب «نه درباره شاهزاده‌ای که به دنیا آمد، بلکه از زبان مردی که به آن تبدیل شد» صحبت کند و به گفته نیویورک پست، برای نوشتن خاطراتش ۲۰ میلیون دلار گرفته است. اگرچه عنوان‌ شد بخشی از عواید آن به موسسات خیریه‌ای که شاهزاده هری با آن‌ها کار می‌کند یا در اداره آن‌ها مشارکت دارد، خواهد رسید.

مغز متفکر و نویسنده اصلی کتاب که قبلا با آندره آغاسی، تنیس‌باز، و فیل نایت، صاحب شرکت نایکی، هم در نوشتن کتاب‌هایشان همراه بود، جی.آر. موهرینگر، برنده جایزه پولیتزر و روزنامه‌نگار سابق لس‌آنجلس تایمز، است که در سال ۲۰۲۱ همراه با شاهزاده هری نوشتن کتاب را بی‌سروصدا پیش بردند.

از زمانی که این کتاب برای اولین بار معرفی شد، برای شاهزاده هری خیلی چیزها در نهاد سلطنت بریتانیا تغییر کرد. مادربزرگش، ملکه الیزابت دوم، دیگر زنده نیست؛ پدرش پادشاه است و کامیلا، زنی که شاه چارلز همیشه او را به شاهدخت دایانا ترجیح می‌داد، ملکه همسر شده است.

به نظر می‌آید در زمان پادشاهی چارلز سوم، هم در کاخ باکینگهام، همچون دوران ملکه، در بر همان پاشنه‌ خواهد چرخید و فاصله شاهزاده هری از خانواده‌اش هر روز بیشتر می‌شود. از سوی دیگر شاهزاده هری هم نشان داده است حاضر نیست برای داشتن روابط حسنه با دربار بریتانیا، از کتاب نوشتن و مصاحبه دست بردارد.

بیشتر از جهان