سازمان حقوق بشر ایران: کشته شدن بیش از ۲۵۳ نفر تایید شد

هرگونه تاخیر در برداشتن گام‌های ضروری توسط سازمان ملل متحد و جامعه جهانی، جان شهروندان بیشتری را در خطر قرار خواهد داد

سازمان حقوق بشر ایران (IHR) در اطلاعیه‌ای در روز ششم آبان (۲۸ اکتبر) اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری در ایران به دست‌کم ۲۵۳ تن افزایش یافته است که ۳۴ نفر از آنان کودک بوده‌اند.

این سازمان مستقر در نروژ، گفت که بر اساس گزارش‌های رسیده از ایران، ۳۴ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال بودند و تلاش برای دریافت و ثبت سن دقیق آنان ادامه دارد. به گفته این نهاد ۱۹ نفر از کشته‌شدگان نیز زنان بودند.

این نهاد مدافع حقوق بشر در اطلاعیه خود گفت که با توجه به تداوم سرکوب خونین معترضان و گزارش‌هایی که دریافت کرده و در حال تحقیق درباره‌شان است، شمار واقعی کشته‌شدگان از این هم بیشتر است.

سازمان حقوق بشر ایران، بار دیگر خواستار اقدام فوری جامعه جهانی درباره سرکوب خونین معترضان در ایران شد و تاکید کرد که هرگونه «تاخیر در برداشتن گام‌های ضروری توسط سازمان ملل متحد و جامعه جهانی، جان شهروندان بیشتری را در خطر قرار خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت که تاخیر سازمان ملل متحد و جامعه جهانی در اقدامات عملی، آن هم وقتی که «جمهوری اسلامی به سوی مردم بی‌دفاع شلیک می‌کند، هیچ توجیهی ندارد.»

او درباره خطر «کشتار گسترده‌تر معترضان بسیار جدی است» و تاکید کرد که جلوگیری از چنین فاجعه‌ای وظیفه سازمان ملل است. سازمان حقوق بشر ایران همچنین ضمن اشاره به جمعه خونین زاهدان، درباره خطر تکرار چنین واقعه‌ای در شهرهای سیستان و بلوچستان و به‌خصوص زاهدان، هشدار داد.

امیری‌مقدم خواستار افزایش فشار دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی و تشکیل کمیته تحقیق سازمان ملل متحد برای شناسایی و پاسخگو کردن مرتکبان جنایت علیه مردم ایران شد.

چنان که سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید، کشته‌شدگان تا امروز از ۲۱ استان مختلف کشور گزارش شده‌اند و بیشترین رقم به ترتیب از استان‌های سیستان‌ و بلوچستان (۹۳ نفر)، مازندران(۳۰ نفر)، تهران (۲۵ نفر)، کردستان (۲۳ نفر)، و گیلان (۱۹ نفر) بوده‌اند. در ادامه این فهرست نام استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، البرز، خراسان رضوی، و اصفهان دیده می‌شود.

به گفته سازمان حقوق بشر ایران، بیشترین کشته‌ها در روزهای ۳۰  و۳۱ شهریور (۲۱ و ۲۲ سپتامبر)، و هشتم مهر (۳۰ سپتامبر) که جمعه خونین زاهدان رخ داد، گزارش شده‌اند.

افزایش شمار کشته‌شدگان در جریان اعتراضات ضدحاکمیت در ایران در حالی افزایش یافته، که در جریان مراسم چهلم مهسا (ژینا) امینی در سقز، نیروهای وابسته به حکومت به روی سوگواران شلیک کردند و به گفته سازمان حقوق بشر ایران، در دو روز گذشته، دست‌کم ۱۶ نفر در اعتراضات شهرهای مختلف، به‌ویژه در مناطق کردنشین کشته شده‌اند.