عربستان سعودی ۲۴ میلیارد دلار در شش کشور عربی سرمایه‌گذاری می‌کند

شاهزاده محمد بن سلمان قصد دارد اقتصاد عربستان سعودی را غیرنفتی کند و این صندوق بخش مهمی از برنامه او در این زمینه است

مصر، عراق، سودان، اردن، بحرین و عمان قرار است از سرمایه‌گذاری سعودی‌ها بهره‌مند شوند-Bandar AL-JALOUD /  AFP

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز چهارشنبه اعلام کرد که «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» این کشور پنج شرکت مخصوص سرمایه‌گذاری در پنج کشور عربی بنیان نهاده است. این شرکت‌ها قرار است در عراق، سودان، اردن، بحرین و عمان سرمایه‌گذاری کنند. پیش از این شرکت مشابهی در مصر ایجاد شده بود.

 در بیانیه‌ این صندوق آمده است که این شش شرکت درمجموع قصد دارند ۲۴ میلیارد دلار در بخش‌هایی همچون زیرساخت، املاک، معدن، خدمات درمانی، غذا، کشاورزی، تولید و فن‌آوری سرمایه‌گذاری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«شرکت سرمایه‌گذاری سعودی و مصر» که چند ماه پیش ریاض آن را بنیان نهاد در ماه اوت ۱.۳ میلیارد دلار سهامِ چهار شرکت سهامی عام در مصر را اختیار کرد. ریاض به همراه برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وعده داد که چند میلیارد دلار در مصر سرمایه‌گذاری کند. قاهره عموما با این کشورها هم‌سو است و به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری است چرا که جنگ روسیه در اوکراین تاثیر بدی بر اقتصاد آن گذاشته است.

در این بیانیه آمده است که این پنج شرکت جدید «به افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه برای شرکت‌های متعلق به صندوق و بخش خصوص عربستان سعودی کمک می‌کنند و در طولانی‌مدت بازگشت‌های مالی جذابی به میان می‌آورند و راه‌های بیشتری برای همکاری اقتصادی راهبردی با بخش خصوصی در کشورهای مورد هدف ایجاد می‌کنند و به بخش خصوصی سعودی نیز توان می‌بخشند.»

این اعلامیه در روز دوم همایش سرمایه‌گذاری مهمی موسوم به «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» منتشر شد که در ریاض در حال برگزاری است. صندوق سرمایه‌گذاری سعودی‌ها حدود ۶۲۰ میلیارد دلار دارایی دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ این میزان به بیش از یک تریلیون دلار برسد. این حرکت مطابق با راهبرد آن برای کسب سرمایه‌گذاری‌های جدید در خاورمیانه و شمال آفریقا، رشد دارایی‌های تحت مدیریت آن و تنوع بخشیدن به منابع درآمدی عربستان سعودی است.

شاهزاده محمد بن سلمان قصد دارد اقتصاد عربستان سعودی را غیرنفتی کند و این صندوق بخش مهمی از برنامه او در این زمینه است. طبق آمار «گلوبال اس دبلیو اف» در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر این صندوق دومین فعال‌ترین سرمایه‌گذار دولتی در جهان بود و ۳۹ قررداد به ارزش ۱۷.۲ میلیارد دلار امضا کرد.

بیشتر از اقتصاد