مقام ارشد دولت بایدن: آمریکا از خاورمیانه خارج نخواهد شد

به‌گفته دستیار وزیر خارجه آمریکا، ایالات متحده همواره در کنار مردم ایران است

«منافع ایالات متحده با موفقیت‌های در خاورمیانه در هم تنیده است»-Delil SOULEIMAN / AFP

در میانه خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، یک مقام ارشد دستگاه دیپلماسی دولت جو بایدن، گفت که ایالات متحده قرار نیست از خاورمیانه خارج شود.

به‌گفته این مقام دولتی آمریکا، اگر ایالات متحده از منطقه خارج شود، این اقدام فرصتی برای چین و روسیه و حکومت ایران به‌‌شمار می‌‌آید تا از خلا به‌وجود آمده، در راستای اهداف خود بهره‌گیری کنند.

به‌گفته جن گاویتو، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق، «منافع ایالات متحده با موفقیت‌های در خاورمیانه در هم تنیده است.»

شبکه خبری العربیه روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر (سوم آبان‌ماه) در گزارش به‌نقل از این مقام آمریکایی نوشت: واشنگتن درک می‌کند که ایران متحد «بسیار مهمی» برای عراق به‌شمار می‌‌رود. با این حال، شبه‌نظامیان وابسته به‌حکومت ایران در عراق نمی‌توانند ادعا کنند بخشی از دستگاه‌های امنیتی عراق‌اند؛ اما تحت فرماندهی دولت این کشور قرار ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستیار وزیر خارجه آمریکا در نشست «شورای آتلانتیک» با اشاره به کشته شدن مهسا امینی و اعتراض‌های ضدحکومتی فعلی در ایران گفت: «ایالات متحده همواره در کنار مردم ایران که برای حقوق اولیه و کرامت خود تلاش می‌کنند ایستاده است.» به‌گفته این مقام آمریکایی، حکومت ایران مدت‌ها است که مردم ایران را از حقوق و آزادی‌های خودشان محروم کرده است.

دستیار وزیر خارجه آمریکا، نیروهای روسی را متهم کرد با پهپادهای ساخت ایران مراکز غیرنظامی اوکراین را هدف قرار داده‌اند. به‌‌گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن نگران تداوم و تعمیق همکاری‌های نظامی حکومت ایران با روسیه است. 

این مقام آمریکایی همچنین از رای نماینده عراق در مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت روسیه، برای الحاق سرزمین‌های اوکراین به این کشور، استقبال کرد. او خطاب به مردم عراق گفت: «من به شما می‌گویم که ما هیچ جا نمی‌رویم. این به نفع ما است که با مردم عراق، برای مقابله با این چالش‌های مشترکی که توضیح دادم کار کنیم.»

با وجود ادعای مقام‌های مختلف دولت بایدن، بسیاری از تحلیلگران و مخالفان دولت بایدن در داخل ایالات متحده، معتقدند رویکرد کنونی دولت آمریکا در قبال اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، به حد کافی قاطع و حمایت‌‌گرایانه نیست و در ادامه همان سیاست دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، در برابر اعتراض‌های ۱۳۸۸ ایران است.

بیشتر از جهان