مشکل فنی، فعالیت راکتورهای هسته‌ای فرانسه برای تامین انرژی اروپا را به تاخیر انداخت

از ۵۶ راکتور هسته‌ای فرانسه ۲۶ راکتور هنوز فعال نشده‌اند

تعمیر راکتورها روند ازسرگیری فعالیت آنها را تا شش هفته به تاخیر انداخته است- Philippe DESMAZES / AFP

بروز برخی مشکلات فنی در رآکتورهای هسته‌ای فرانسه باعث شد که برنامه این کشور برای تولید حداکثری انرژی هسته‌ای با مشکل مواجه شود. روزنامه «وال‌استریت ژورنال» روز یکشنبه، ۲۳ اکتبر (اول آبان)،  نوشت که این امر موجب این نگرانی شده است که باتوجه به عزم اروپا برای کاهش واردات انرژی از روسیه به دلیل حمله به اوکراین، انرژی هسته‌ای، یکی از منابع اصلی انرژی اروپا نتواند به ظرفیت کامل خود برسد. جنگ روسیه در اوکراین و تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو، به نگرانی‌ درباره تامین انرژی در زمستان پیش رو در اروپا دامن زده است.

در بحبوحه بزرگ‌ترین بحران انرژی اروپا از زمان شوک نفتی دهه ۱۹۷۰ تاکنون، پیش‌بینی می‌شد که ناوگان هسته‌‌ای فرانسه به نجات این کشور و سایر کشورهای اروپایی بیاید. اما طبق گزارش «وال‌استریت ژورنال»، از ۵۶ رآکتور هسته‌ای این کشور، در حال حاضر ۲۶ مورد به دلیل مشکلات لوله‌های سردکننده هسته رآکتورها، در حال تعمیرند. طبق این گزارش، به گفته یک مدیر صنعت هسته‌ای فرانسه و اسنادی که به رویت این روزنامه رسیده است، تعمیر این مشکلات در برخی رآکتورها بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد طول کشید و این امر باعث شد که بازگشایی آن‌ها بعضا تا شش هفته به تعویق افتد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئله دیگر، اعتصابات کارگری در ۱۸ رآکتور تحت مالکیت شرکت انرژی دولتی فرانسه است که آن هم به چند هفته تاخیر در بازگشایی این نیروگاه‌ها انجامیده است. اما این شرکت و اتحادیه‌های کارگری اعلام کردند که روز جمعه، ۲۱ اکتبر، بر سر افزایش دستمزدها به توافق رسیده‌اند و اعتصابات پایان یافته‌اند. رئیس اداره انرژی فرانسه هشدار داده بود که اگر اعتصاب‌ها به سرعت تمام نشوند، خطر کمبود برق افزایش می‌یابد. 

شرکت برق فرانسه بزرگ‌ترین مالک نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان است و از مهم‌ترین شرکت‌های برق غرب اروپا محسوب می‌شود. راکتورهای متعلق به این شرکت معمولا میزان عظیمی از انرژی هسته‌ای را با قیمت پایین به کشورهای همسایه صادر می‌کنند، و این باعث ثبات قیمت‌ها در منطقه می‌شود. اما تعطیلی راکتورها در ماه‌های گذشته باعث شد که فرانسه از یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان انرژی در اروپا، به واردکننده خالص تبدیل شود.

بیشتر از جهان