سازمان انرژی اتمی هک شدن سامانه‌اش را تایید کرد

گروه ایرانی «بلک ریوارد» پیش از انتشار اسناد هسته‌ای، ۲۴ ساعت به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران وقت داده بود تا زندانیان سیاسی را آزاد کنند

در این اسناد، قراردادهای میان نیروگاه بوشهر و شرکت‌های دیگر، گذرنامه‌ها و ویزاهای کارشناسان ایرانی و شاغلان در نیروگاه بوشهر همراه با جزئیات سفرها و ماموریت‌ها دیده می‌شود- BEHROUZ MEHRI / AFP

پس از آنکه گروه هکری «بلک ریوارد» برخی اسناد هسته‌ای جمهوری اسلامی را به اشتراک گذاشت، روز یکشنبه، اول آبان (۲۳ اکتبر)، اداره اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران بیانیه‌ای منتشر کرد. 

این سازمان در بیانیه خود با تایید تلویحی هک انجام‌گرفته، اعلام کرد: «مطالب منتشره در فضای مجازی مبنی بر نفوذ به سرور پست الکترونیک شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی با هدف جلب توجه عموم و فضاسازی‌های رسانه‌ای صورت گرفته است.»

پیش‌تر گروه ایرانی «بلک ریوارد» (پاداش سیاه) ۲۴ ساعت به مقام‌های نظام جمهوری اسلامی مهلت داده بود تا زندانیان سیاسی را آزاد کنند اگر نه اسناد هک شده سازمان انرژی اتمی را منتشر خواهد کرد.

پس از منتشر شدن این اسناد، واحد فناوری اطلاعات شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی اعلام کرد: «دسترسی غیرمجاز از مبدا یک کشور خارجی مشخص به سامانه پست الکترونیک این شرکت، منجر به انتشار محتوای برخی از پست‌های الکترونیکی در فضای مجازی شد. در پی این امر، واحد فناوری اطلاعات شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی بر اساس ترتیبات پیش‌بینی‌شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ضمن انجام اقدامات لازم و پیشگیرانه، موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد و گزارش اولیه خود را به مسئولان سازمان انرژی اتمی ارائه کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان ادعا کرد که محتوای موجود در ایمیل‌های کاربران «حاوی پیام‌های فنی و تبادلات معمول و جاری روزمره» بوده و «فاقد هرگونه ارزش» دیگری است.

این در حالی است که «بلک ریوارد» که موفق شده است سیستم داخلی ایمیل‌های شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی، وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران، را هک کند، ۵۰ گیگابایت از این فایل‌ها را در کانال تلگرامش منتشر کرد. این اسناد به زبان‌های انگلیسی، روسی، و فارسی‌اند و لینک دانلود آن‌ها در کانال تلگرام «بلک ریوارد» قرار گرفته است.

اطلاعات گسترده‌ای که این گروه اکنون منتشر کرده است، عبارتند از مکالمات عمومی و خصوصی حکومت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قراردادها و توافق‌نامه‌های توسعه اتمی با شرکای داخلی و خارجی، طرح‌های ساخت‌وساز و برنامه‌های راهبردی و لجستیکی مربوط به صنعت هسته‌ای، فیش‌های‌ حقوقی‌، مشخصات و هویت مهندسان و کارکنان شرکت تولید و توسعه، و شماری گزارش‌های تخصصی دیگر.

همچنین، در این اسناد، قراردادهای میان نیروگاه بوشهر و شرکت‌های دیگر، گذرنامه‌ها و ویزاهای کارشناسان ایرانی و شاغلان در نیروگاه بوشهر همراه با جزئیات سفرها و ماموریت‌ها دیده می‌شود. شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران است.