واشنگتن‌پست: ترامپ اسناد حساس برنامه موشکی ایران را در خانه‌اش نگهداری می‌کرد

روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه در گزارشی نوشت در میان اسناد محرمانه‌ای که پلیس فدرال آمریکا در اقامتگاه شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، در فلوریدا یافته است اسناد اطلاعاتی بسیار حساسی درباره ایران و چین وجود دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست در ابتدای گزارش روز جمعه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهرماه) به‌نقل از منابع خود، بدون ذکر نام، نوشت دست‌کم یکی از اسناد اطلاعاتی بسیار حساس درباره برنامه موشکی حکومت ایران است.

به‌گفته منابع واشنگتن‌پست، در صورت افشای این اسناد محرمانه، این امکان وجود داشت که روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و افرادی که در گردآوری و ارائه این اطلاعات بسیار حساس نقش داشته‌اند مشخص شود، اتفاقی که می‌توانست افراد درگیر را در معرض خطر قرار دهد و به اقدام‌های تلافی‌جویانه سایر کشورها بینجامد.

سخنگوی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از اظهارنظر درباره گزارش روز جمعه واشنگتن‌پست خودداری کرده است. اما ترامپ به‌تازگی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ضمن رد تمامی اتهام‌ها، گفت اسنادی که او در اقامتگاه شخصی‌اش نگهداری می‌کرد اسناد محرمانه نبودند.

به‌گفته ترامپ، او در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا این اختیار را داشت که این اسناد دولتی را از حالت محرمانه و «طبقه‌بندی‌شده» خارج کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اسناد دادگاه، در جریان بازرسی پلیس فدرال آمریکا از اقامتگاه شخصی ترامپ در ۸ اوت سال جاری در فلوریدا، در مجموع حدود ۱۳ هزار سند به‌ دست آمده است. بر اساس این داده‌ها، از هزاران سند به‌دست‌آمده ۱۰۳ سند «طبقه‌بندی‌شده» و ۱۸ مورد «کاملا محرمانه» بوده است.

واشنگتن‌پست پیش‌تر در گزارش دیگری نوشته بود برخی از اسناد به‌دست‌آمده از اقامتگاه شخصی ترامپ به‌قدری حساس و محرمانه بوده‌اند که حتی بسیاری از مقام‌های ارشد امنیتی ایالات متحده نیز از محتوای آن‌ها بی‌اطلاع بودند و فقط رئیس‌جمهوری، برخی اعضای کابینه و یک مقام نزدیک به دولت، که نام و سمتش ذکر نشده است، از جزئیات این اسناد خبر داشتند.

این روزنامه در سپتامبر گزارش داد که برخی اسناد توقیف‌شده جزئیات دقیقی از عملیات فوق‌محرمانه ایالات متحده را شرح می‌دهند، که بسیاری از مقام‌های ارشد امنیت ملی از آن‌ها مطلع نیستند. فقط رئیس‌جمهوری، برخی اعضای کابینه یا یک مقام نزدیک به کابینه می‌توانند به مقام‌های دولتی اجازه دهند از جزئیات این برنامه‌های ویژه مطلع شوند.

ترامپ ماه گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «تا جایی که من می‌دانم، فرایند مشخصی برای خارج کردن اسناد دولتی از حالت طبقه‌بندی‌شده وجود ندارد. شما در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا این اختیار را دارید که تنها با گفتن جمله از طبقه‌بندی‌ خارج شد، این کار را انجام دهید.»

بیشتر از جهان