نقش استفاده مداوم از محصولات صاف کننده مو در ابتلا به سرطان رحم

هر سال حدود ۹ هزار و ۷۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان در بریتانیا داریم

خطر ابتلا به سرطان رحم ممکن است در افرادی که مرتب از صاف‌کننده‌های شیمیایی مو استفاده می‌کنند، بیشتر شود-Canva

طبق یافته‌های مطالعه‌ای جدید، خطر ابتلا به سرطان رحم ممکن است در افرادی که مرتب از صاف‌کننده‌های شیمیایی مو استفاده می‌کنند، بیشتر شود.

این مطالعه گسترده از سوی «موسسه ملی ایمنی سلامت محیط زیستی (NIEHS) آمریکا انجام، و در نشریه «موسسه ملی سرطان» (Journal of the National Cancer Institute) منتشر شد. طبق یافته‌های این تحقیق، ۴.۰۵ درصد از زنانی که از مواد صاف‌کننده مو، نظیر مواد «استراحت‌دهنده‌» (Relaxer) استفاده می‌کنند، تا سن ۷۰ سالگی به سرطان رحم مبتلا می‌شوند، حال آنکه فقط  ۱.۶۴ درصد از زنانی که هرگز از این مواد استفاده نکرده‌اند، به این سرطان مبتلا می‌شوند.

در بریتانیا سرطان رحم، چهارمین نوع سرطان رایج در زنان است و پنج درصد از همه موارد جدید ابتلا به انواع سرطان را در زنان، و سه درصد از همه موارد جدید ابتلا به سرطان در زنان و مردان را به خود اختصاص می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اعلام موسسه سرطان‌پژوهی (Cancer Research)، در مجموع سالانه حدود ۹ هزار ۷۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان رحم در بریتانیا مشاهده می‌شود.

ارتباط میان مصرف محصولات صاف‌کننده مو و سرطان رحم، پس از آن مشخص شد که محققان داده‌های ۳۳ هزار و ۹۴۷ زن ۳۵ تا ۷۴ ساله را بررسی کردند.

وضعیت این زنان در بازه‌ ۱۱ ساله‌ای پیگیری شد و از این تعداد، ۳۷۸ زن به سرطان رحم مبتلا شدند.

محققان پس از بررسی و کنار گذاشتن سایر معیارهای خطرآفرین، نتیجه گرفتند که احتمال ابتلا به سرطان رحم در زنانی که در ۱۲ ماه قبل بیش از چهار بار از مواد صاف‌کننده مو استفاده کرده‌ بودند، دو برابر شده است.

احتمال این خطر برای زنانی که از محصولات صاف‌کننده مو کمتر از چهار بار در سال استفاده کرده بودند، نیز افزایش یافت.

مطالعات قبلی نشان داده است که مواد شیمیایی صاف‌کننده‌ مو حاوی ترکیبات شیمیایی مخل اندوکرین است در افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان موثرند.

طبق نتیجه‌‌گیری الکساندرا وایت، نویسنده این مطالعه، و گروه تحت سرپرستی او، «این یافته‌ها اولین شواهد همه‌گیرشناختی از رابطه میان مصرف مواد صاف‌کننده مو و سرطان رحم است. برای ... شناسایی ترکیبات شیمیایی خاصی که عامل وجود این رابطه مشهود دانسته شده‌اند، تحقیقات بیشتری لازم است».

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی