دولت آمریکا یک همکار افغان خود را به اتهام همکاری با داعش بازداشت کرد

رفیع محمدی به اتهام تامین مالی تروریسم بازداشت شده است

وزارت دفاع آمریکا رفیع محمدی را اکتبر سال ۲۰۱۹ به عنوان مترجم ارتش این کشور در افغانستان استخدام کرد-shabir__ahmadi/Twitter@

دادستان‌های فدرال آمریکا می‌گویند رفیع محمدی، مترجم سابق ارتش آمریکا در افغانستان، که در حال حاضر در ایالات متحده به سر می‌برد، به اتهام همکاری با داعش و تامین مالی این گروه تروریستی بازداشت شده است.

 رفیع محمدی که از سال ۲۰۱۹ به عنوان مترجم به استخدام ارتش امریکا در آمد، متهم است برای شخصی که مسئول جلب و جذب نیرو برای شاخه خراسان داعش در افغانستان بوده، پول فرستاده و در رسانه‌های اجتماعی نیز این گروه حمایت می‌کرده است. او همچنین متهم است که برای آزادی یک عضو داعش از زندان در افغانستان تلاش کرده است.

مجله رولینگ استون که بیشتر به مسائل هنری و فرهنگی می‌پردازد، در گزارشی، خبر بازداشت او را منتشر کرد.

 دادستان‌های فدرال آمریکا می‌گویند رفیع محمدی در مورد ارتباط خود با داعش به آنان دروغ گفته است. در کیفرخواستی که برای محمدی تهیه شده، آمده است که او قبل از کار با ارتش آمریکا با داعش در ارتباط بوده و پس از استخدام نیز این رابطه را حفظ کرده است.

محمدی در سال ۲۰۱۹ زمانی که برای تکمیل روند استخدام خود، فرم‌های امنیتی را پر می‌کرد، هر گونه ارتباط با اشخاص و جریان‌های را که به نحوی با سازمان‌ها یا چهره‌های تروریست مرتبط باشند، رد کرده بود؛ اما ماموران اف‌بی‌آی که از سال ۲۰۲۱ او را زیرنظر دارند، می‌گویند از طریق رسانه‌های اجتماعی و پیام‌هایی که از طریق مسنجر فیس‌بوک ردوبدل شده و نیز یک خبرچین، دروغ‌های را کشف کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اف‌بی‌آی مشخص نکرد که از چه زمان تحقیقات در مورد محمدی را آغاز کرده است اما گفته می‌شود از اواسط سال ۲۰۲۱، زمانی که مشخص شد رفیع ارتباط‌هایی با داعش دارد، یک نفر را برای رصد و پیگیری او مامور کردند.

بر اساس گزارش‌ها، محمد پیش از استخدام و اعزام به افغانستان با یکی از چهره‌های شاخه خراسان داعش در ارتباط بود. بازرسان می‌گوید محمد با نفر شماره ۱ داعش برای جذب جوان‌ها به این گروه تروریستی ارتباط داشته و حتی برای او پول می‌فرستاده است. سازمان امنیت ملی افغانستان بعدا این فرد را بازداشت کرد.

بازرسان آمریکا در مورد مشخصات فردی که محمدی با او در ارتباط بود، اطلاعاتی نداده‌اند، اما از توصیف‌هایی که درباره فرد موردنظر بیان می‌شود، به نظر می‌رسد که او ابوعبیدالله متوکل، از استادان دانشگاه کابل باشد که امنیت ملی افغانستان او را در سال ۲۰۱۹ بازداشت کرد.

رفیع محمدی پیش از بازداشت متوکل، برای او ۴۰۰ دلار فرستاده بود و می‌کوشید نفر شماره ۲ داعش در افغانستان را هم از زندان آزاد کند.

محمدی در طول مدت همکاری  با ارتش آمریکا، تنها یک بار بدون اجازه از محل کارش خارج شد که سوءظن‌هایی ایجاد کرد اما در بقیه مواقع هرگز محل کارش را ترک نکرد.

رفیع محمد همچنین گفت که با مبشر مسلم‌یار، یکی دیگر از استادان دانشکده شرعیات کابل که مسئول استخدام نیرو برای داعش بود و در سال ۲۰۱۹ دستگیر شد، هم در ارتباط بود.

گروه داعش از سال ۲۰۱۵ در افغانستان ظهور کرد. این گروه تلاش کرد تا از میان نسل جوان برای خود جنگجو استخدام کند. تعدادی از سازمان‌های افراطی مذهبی مانند جمعیت اصلاح و حزب التحریر نیز برای استخدام نیروی جنگی برای داعش دست به کار شدند و از آنجایی که مرکز تبلیغات آنان در دانشگاه‌های کابل و استان‌های دیگر بود، تعداد زیادی از دانشجویان رشته شرعیات را با خود همراه کردند.

محمدی نخستین فرد افغان نیست که در آمریکا به اتهام تهدید امنیت ملی این کشور بازداشت می‌شود. پیش از این چند نفر از افغان‌های که از اوت ۲۰۲۱، به آمریکا انتقال داده شدند، به اتهام تهدید امنیت ملی آمریکا، از این کشور اخراج شدند.

آمریکا می‌گوید احتمالا هرج‌ومرج نیمه دوم اوت ۲۰۲۱، وقتی ناتو در حال تخلیه همکاران خود از افغانستان بود، باعث شده است تعدادی از افراد وابسته به طالبان و داعش نیز خود را به آمریکا برسانند.