مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند غرب از معترضان ایرانی همانند اوکراین حمایت کند

آن‌ها تاکید کرده‌اند که اعتراضات اخیر در ایران فقط مرتبط با مرگ مهسا امینی نیست، بلکه از پیامدهای چهار دهه ظلم است

امضاکنندگان نامه گفته‌اند رژیم ایران با زندانی‌کردن، شکنجه و کشتار، با مردم خصومت می‌کند_Stefani Reynolds / AFP

شماری از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، فعالان حقوق بشر و خانواده زندانیان خارجی و دو تابعیتی در ایران، نامه سرگشاده‌ای را امضا کرده‌‌اند که در آن خواستار اقدامات سخت‌گیرانه‌ترعلیه جمهوری اسلامی به‌دلیل ادامه سرکوب معترضان شده‌اند.

امضاکنندگان این نامه از کشورهای غربی خواسته‌اند که برای کمک به دستیابی ایرانیان به خواسته‌هایشان در راستای آزادی بیشتر، تلاش کنند.

آن‌ها تاکید کرده‌اند که اعتراضات اخیر در ایران فقط مرتبط با مرگ مهسا امینی نیست، بلکه از پیامدهای چهار دهه ظلم است.

در این نامه آمده است که جوانان جسور و شجاع ایرانی دیگر حاضر نیستند دربرابر بی‌رحمی رژیم تسلیم شوند و برای زندگی خود می‌جنگند. این نامه همچنین اشاره می‌کند که مردم ایران فقط می‌خواهند «بتوانند بخندند و زندگی کنند، دوست داشته باشند و برقصند، مطالعه و کار کنند‌، اجازه بیان و قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری داشته باشند و درنهایت، آزاد باشند.»

امضاکنندگان نامه گفته‌اند رژیم ایران با زندانی‌کردن، شکنجه و کشتار، با مردم خصومت می‌کند و حتی دنیای آزاد را هم با گروگان‌گیری شهروندان دوتابعیتی و شکنجه و انکار حقوق اولیه آنان و خانواده‌هایشان مسخره می‌کند.

امضاکنندگان نامه کشورهای دموکرات را خطاب قرار داده و گفته‌اند این کشورها مسئولیت دارند و باید یک تصمیم مهم بگیرند که سمت ظالم می‌‌ایستند یا از کسانی که فریاد آزادی و عدالت سر داده‌اند، حمایت می‌کنند.

این نامه سرگشاده که ۷۷ امضا دارد، جمهوری اسلامی را متهم می‌کند به همان شیوه‌ای که روسیه از بیرون به اوکراین حمله می‌کند، از درون به شهروندان خود حمله کرده است. نامه اشاره می‌کند، درحالی‌که اوکراینی‌ها با یک مهاجم خارجی مبارزه می‌کنند، ایرانیان درحال مبارزه با دشمن در داخل کشورشان‌اند. از امضاکنندگان نامه می‌توان به کایلی مور-گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی و زندانی سابق در ایران، الیکا آشوری، دختر انوشه آشوری، زندانی پیشین بریتانیایی در ایران و کاظم موسوی، سخنگوی حزب سبز آلمان در امور ایران، اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امضاکنندگان این نامه تاکید می‌کنند درحالی‌که جهان آزاد ثابت کرده است که قادر به حمایت از مبارزه برای آزادی در اوکراین است، اکنون زمان اقدام و حمایت از مردم ایران در مبارزه با یک دیکتاتوری است.

اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا تحریم‌هایی را در مورد ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های ده‌ها مقام امنیتی مرتبط با سرکوب معترضان اعمال کرده‌اند اما این اعمال بسیار نمادین تلقی شده‌اند. غرب هم‌اکنون در حال مذاکره با جمهوری اسلامی برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ است و هنوز سطح روابط دیپلماتیک خود را با ایران کاهش نداده است. در روزهای اخیر برخی مخالفان جمهوری اسلامی خواستار توقف مذاکرات احیای برجام با ایران در شرایطی شده‌اند که حکومت ایران در حال سرکوب مردم معترض است. مخالفان جمهوری اسلامی همچنین خواستار اخراج سفرای ایران از کشورهای غربی شده‌اند.

این نامه قابل توجه به نظر می‌رسد زیرا افرادی از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی اغلب تقسیم شده و متفرق ایران را گرد‌هم آورده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرده است که شاید غرب بتواند برای مجازات ایران اقدامات بیشتری را پی‌بگیرد اما وی تمایلی به پیوند سرنوشت زندانیان خارجی و دو تابعیتی در ایران به آینده توافق هسته ای نشان نداده است. بسیاری از پایتخت‌های اروپایی با اعتراضات سراسری مردم ایران همدردی می‌کنند، اما ارزیابی می‌کنند که این اعتراضات در حال سرکوب است.