سیاست دوگانه غرب در مواجهه با تهدیدهای رژیم ایران

آمریکا و اروپا در حالی‌ برای پیشبرد مذاکره با ایران بسیار عجله دارند که تاکنون تمام درخواست‌های منطقه برای لزوم ایستادگی در برابر خطر روزافزون پهپادهای ایرانی را نادیده گرفته‌اند

این‌ها همان پهپادهایی‌اند که در عملیات تروریستی رژیم جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه استفاده می‌شوند - AFP

به گزارش رویترز، قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲، درباره انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده از آن‌ها در جنگ اوکراین گفت‌وگو کنند و ممکن است درباره تحریم‌های آینده مرتبط با این موضوع به توافق سیاسی دست یابند.

حیرت‌آور این است که چرا با وجودی که مقام‌های اوکراینی پیوسته درباره استفاده روسیه از پهپادهای شاهد ۱۳۶ ساخت ایران صحبت می‌کنند، اروپایی‌ها و پیش از آن‌ها آمریکایی‌ها در رسیدگی به این موضوع این همه تعلل و تاخیر می‌کنند. این در حالی است که پایگاه خبری وابسته به اوکراین در ۱۵ اکتبر هم از استقرار مربیان نظامی ایرانی در منطقه خرسون و کریمه خبر داده و هدف از حضور آن‌ها را آموزش هدایت پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ اعلام کرده بود.

واقعا جای تعجب است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده به جای اینکه رژیم ایران را به دلیل گسترش دامنه تهدیدها و جنایت‌هایش که نه تنها خاورمیانه بلکه اروپا را ناامن کرده است، بازجویی کنند، پیوسته سعی می‌کردند درباره پرونده هسته‌ای ایران صحبت کنند. به عنوان مثال، دولت آمریکا با ایجاد هیاهو درباره کاهش تولید نفت اوپک، همه را به خود مشغول کرد اما گزارش‌های مستند در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین را نادیده گرفت.

البته این‌ها همان پهپادهایی‌اند که در عملیات تروریستی رژیم جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه استفاده می‌شوند و گروه‌های شبه‌نظامی تروریست وابسته به رژیم ایران اعم از حوثی‌ها، حزب‌الله، حشدالشعبی، عصائب اهل حق و غیره برای حمله به قلمرو عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق از آن‌ها بهره می‌گیرند.

آنچه در صحنه تحولات جهانی جریان دارد، بیانگر تناقض آشکار در گفتار و کردار آمریکا و غرب است و از دورویی و سیاست دوگانه‌ آن‌ها پرده برمی‌دارد. آمریکا و اروپا در حالی‌ برای پیشبرد مذاکره با ایران بسیار عجله دارند که تاکنون تمام درخواست‌های منطقه برای لزوم ایستادگی در برابر خطر روزافزون پهپادهای ایرانی را نادیده گرفته‌اند و وزرای خارجه اتحادیه اروپا حالا پس از مدت‌ها بی‌توجهی به درخواست‌های اوکراین برای رسیدگی به خطر پهپادهای ایرانی، تازه تصمیم گرفته‌اند رفتارهای تهدیدآمیز ایران را بررسی کنند و به اعمال تحریم‌های احتمالی علیه رژیم ایران اشاره می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته تحریم‌هایی که علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شود، نباید به بحران اوکراین محدود باشد؛ بلکه باید تهران را به دلیل اینکه گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در خاورمیانه نیز از پهپادهایش استفاده می‌کنند، تحت تحریم‌های گسترده و معنادار قرار داد.

اروپایی‌ها از گذشته تاکنون، بارها دیدگاه کشورهای منطقه را در مورد خطر پهپادهای ایرانی شنیده‌اند. آخرین مورد سپتامبر گذشته بود که صریحا به آن‌ها گفته شد که شما به‌تازگی به خطر پهپادهای ایرانی که به روسیه داده شده‌اند، پی برده‌اید، در حالی‌ که ما در طول سال‌های گذشته تلاش کردیم شما را درباره حقیقت داشتن این تهدید متقاعد کنیم. آیا ارزش و اهمیت کشورهای اروپایی نسبت به سایر کشورهای جهان بیشتر است؟

با این حال، طبق ضرب‌المثل مشهور دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است، باید هر تحریمی که اروپا در قبال استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین اعمال می‌کند، در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در خاورمیانه نیز اعمال شود؛ فارغ از اینکه تهران خود در آن دست دارد یا گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن.

این تحریم‌ها باید بخشی از بسته تحریم‌های آمریکا و غرب علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران باشد و از رفع هرگونه تحریمی که به دسترسی رژیم تهران به منابع مالی منجر شود، خودداری شود تا اشتباه دولت اوباما که به تهران اجازه داد میلیاردها دلار برای تامین مالی گروه‌های تروریستی و توسعه ابزارهای خرابکارانه هزینه کند، بار دیگر تکرار نشود.

البته برخورد با رژیم ایران از طریق مسیرهای مختلف و مجزا راه به جای نمی‌برد و لازم است هنگام تعامل با تهران، همه ابزارهای خرابکاری رژیم جمهوری اسلامی از جمله موشک‌ها و پهپادها و حتی حمایت از شبه‌نظامیان مد نظر گرفته شود؛ به‌ویژه اینکه گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران در گذشته با شکست مواجه شد و در حال حاضر نیز به همان سرنوشت دچار خواهد شد. اکنون آیا اروپا در مواجهه با تهدیدهای روزافزون رژیم ایران، تصمیم مناسبی اتخاذ خواهند کرد؟

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه