بیش از ۳۰ کارگر معترض صنعت نفت دستگیر و تعدادی از آنان مجروح شده‌اند

کارگران می‌گویند که تا زمان آزادی همکارانشان، اعتراض و اعتصاب گسترده را ادامه می‌دهند

کارگران پروژه‌ای صنعت نفت اعلام کرده‌اند که تا زمان آزادی همکارانشان، اعتراض و اعتصاب گسترده را ادامه می‌دهند- @suroor55

نیروهای امنیتی و گارد ویژه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه، ۲۰ مهر، با یورش به کارگران پروژه‌ای صنعت نفت در بوشهر که اعتصاب و اعتراض کرده بودند، نزدیک به ۱۵ تن را دستگیر کردند. اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن شناسایی هویت برخی از کارگران بازداشتی، اعلام کرد که از زمان شروع اعتصاب‌های کارگران صنعت نفت تاکنون، حدود ۳۰ کارگر بازداشت شده‌اند.

این نهاد کارگری در بیانیه‌ای، «حمله وحشیانه» به کارگران و بازداشت برخی از آنان را محکوم کرد و به حکومت ایران هشدار داد: «این سرکوبگری‌ها دیگر نمی‌تواند مانع موج گسترده اعتراض‌های سراسری مردم و کارگران شود.»

کارگران پروژه‌ای صنعت نفت اعلام کرده‌اند که تا زمان آزادی همکارانشان، اعتراض و اعتصاب گسترده را ادامه می‌دهند.

اکبر پورات، معاون امنیتی-سیاسی استاندار بوشهر، روز چهارشنبه ادعا کرد کارگرانی که دستگیر شده‌اند، «لیدر اغتشاشات» بوده‌اند. او در ادامه ادعاهای خود افزود: «مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی دستگاه‌های مختلف به دشمنان اجازه عرض اندام نمی‌دهند و اکنون وضعیت استان بوشهر مطلوب و آرام است.» اما برخلاف ادعاهای این مقام استانی، گزارش‌های رسیده از پتروشیمی عسلویه به اتحادیه آزاد کارگران حاکی از آن است که جو این منطقه نفتی در روز چهارشنبه با حضور پرتعداد ماموران، «به‌شدت امنیتی» بود و ماموران حکومت تلاش کردند با «همکاری کامل کارفرمایان» و «برخی پیمانکاران»، مانع از شکل‌گیری مجدد اعتراض‌ها و اعتصاب کارگران پروژه‌ای شوند. گفته می‌شود تهدید و بازداشت کارگران همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه آزاد کارگران پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که تنها در یک روز، ۱۸ کارگر شرکت سینا صنعت دستگیر شده‌اند.

صدها تن از کارگران پروژه‌ای شاغل در سایت ۱ پتروشیمی‌های بوشهر، هنگام، کنگان، دماوند و چند مرکز دیگر روز دوشنبه، ۱۸ مهر، در حمایت از اعتراض‌های سراسری مردم ایران، اعتصاب کردند. کمتر از یک روز بعد، کارگران نیشکر هفت‌تپه و پالایشگاه آبادان نیز به اعتصاب‌کنندگان پیوستند.

جمهوری اسلامی ایران از یک سو در رسانه‌ها، ادعای عادی بودن شرایط در مجتمع‌های نفتی را مطرح و از سوی دیگر با گسیل کردن تعداد زیادی از ماموران امنیتی به این مناطق، برای سرکوب اعتراض و اعتصاب کارگران اقدام می‌کند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش‌هایی در اختیار دارد که آشکار می‌کنند ماموران حکومت علاوه بر بازداشت شمار زیادی از کارگران، با گلوله‌های ساچمه‌ای نیز به آنان شلیک کرده‌اند که به مجروح شدن تعدادی از آنان منجر شده است.

این نهاد کارگری با قدردانی از کارگران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، از دیگر کارگران در بخش‌های عملیاتی و بهره‌برداری صنعت نفت، صنایع فولادسازی، خودروسازی‌ها، سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و تمامی کارگران در سراسر ایران نیز دعوت کرد تا «در جهت تداوم خیزش اعتراضی جاری و پیروزی این جنبش، اعتصاب‌های سراسری را گسترش دهند».