لاپید: توافق با لبنان خطر جنگ با حزب‌الله را کاهش می‌دهد

نخست‌وزیر اسرائیل: انتقاد‌های اپوزیسیون از این توافق «تبلیغات دروغ و سمی» است

اسرائیل به‌روشنی به لبنان اعلام کرده است که تولید در میدان گازی کاریش را به تاخیر نخواهد انداخت- AFP

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، مدت کوتاهی پس از تصویب توافق این کشور با لبنان در کابینه، گفت که این توافق باعث می‌شود احتمال جنگ با حزب‌الله کاهش یابد.

لاپید در نشستی خبری گفت: «این توافق جنگ را عقب می‌زند. اسرائیل از حزب‌الله نمی‌ترسد. ارتش اسرائیل قوی‌تر از هر سازمان تروریستی است؛ اما در عین حال هر دولت مسئولی باید در صورت ممکن، از جنگ اجتناب کند.»

او افزود: «در سال‌های پیش رو، این توافق به جای جنگ، به شهروندان اسرائیل میلیاردها دلار و امنیت انرژی می‌دهد.»

اسرائیل به‌روشنی به لبنان اعلام کرد که تولید در میدان گازی کاریش را به تاخیر نخواهد انداخت. حزب‌الله پیش‌تر این منطقه را تهدید کرده است؛ در حالی که توافق مشخصا اعلام می‌کند که کاریش جزو منطقه مورد مناقشه نیست و در حیطه اختیار اسرائیل قرار دارد.

لاپید تاکید کرد که اسرائیل اگر لازم باشد، برای دفاع از این منطقه از نیروی نظامی هم استفاده می‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل اضافه کرد که این توافق «بهترین پاسخ به نیازهای امنیتی ما» است و از آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش، نقل قول کرد که در جلسه کابینه گفته بود این توافق «فقط امنیت ما را حفظ نمی‌کند، آن‌ را ارتقا هم می‌دهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرای سابق و رهبر اپوزیسیون در اسرائیل، از منتقدان این توافق است و سعی می‌کند حالا که چند هفته تا انتخابات باقی مانده، از آن استفاده سیاسی کند.

لاپید در پاسخ به انتقادهای اپوزیسیون، آن‌ها را «تبلیغات دروغ و سمی» خواند و گفت که «اهداف سیاسی» دارند و افرادی آن را مطرح می‌کنند که اصلا از متن توافق بی‌خبرند. او گفت به رهبران تمام احزاب اپوزیسیون درباره جزئیات طرح گزارش خواهد داد.

لاپید در پاسخ به این سوال که چرا این توافق درست پیش از انتخابات اسرائیل به دست آمد، یادآوری کرد که آمریکا بیش از یک سال است بین بیروت و تل‌آویو میانجی‌گری می‌کند؛ در حالی که برگزاری انتخابات در ماه ژوئن مشخص شد.

او در ضمن گفت که توافق باید پیش از پایان دوران میشل عون، رئیس‌جمهوری کنونی لبنان، که روز ۳۱ اکتبر خاتمه می‌یابد، حاصل می‌شد.

به گفته لاپید، در غیر این صورت، «ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشید تا رهبران شیعه، سنی و مسیحی لبنان گرد هم بیایند و این توافق را امضا کنند.»

بیشتر از جهان