آلمان سال آینده رکود اقتصادی و افزایش تورم را تجربه خواهد کرد

تورم آلمان در سپتامبر ۲۰۲۲ به ۱۰ درصد رسید که بالاترین سطح تورم در ۷۰ سال گذشته است

انتظار می‌رود آلمان سال آینده رکود اقتصادی و افزایش تورم را تجربه کند_Ina FASSBENDER / AFP

پیش‌بینی می‌شود آلمان سال آینده رکود اقتصادی و افزایش تورم را تجربه کند. آلمان، اقتصاد برتر اروپا، پس از آنکه روسيه جریان انتقال گاز به اروپا را متوقف کرد، با اوج گرفتن قيمت‌های انرژی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تورم آلمان در سپتامبر ۲۰۲۲ به ۱۰ درصد رسید که بالاترین سطح تورم در ۷۰ سال گذشته است.

اقتصاد آلمان پس از پایان همه‌گیری کرونا شروع به بهبود کرده بود، اما طبق پیش‌بینی‌های رسمی، اقتصاد آلمان احتمالا در سال ۲۰۲۳ کوچک‌ خواهد شد. دلیل اصلی کوچک شدن اقتصاد، تبعات ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، چشم‌اندازی تاریک برای آینده این کشور ترسیم کرد. او ضمن اشاره به «بحران جدی انرژی»، آخرین پیش بینی‌های دولت را اعلام کرد. این پیش‌بینی‌ها حاکی از چهار دهم درصد انقباض اقتصادی، و هفت درصد تورم برای سال ۲۰۲۳ است.

 رابرت هابک هشدار داد که این پیش‌بینی‌ها از ظرفیت «تبدیل شدن به یک بحران اقتصادی و اجتماعی» برخوردار است.

او گفت، پوتین «نیز در میدان جنگ در اوکراین شکست خواهد خورد.» اقدام مسکو برای توقف ارسال گاز به اروپا در ميان تنش‌ها بر سر اوکراين، باعث بحران انرژی در سراسر اين قاره شده است. مصرف‌کنندگان و صاحبان کسب‌وکار نیز با نزدیک شدن زمستان با صعود قیمت‌ها مواجه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان از این وضعیت به طور خاص ضربه خورده است، زیرا تا پیش از جنگ اوکراین، ۵۵ درصد از گاز مورد نیاز آلمان از روسیه تامین می‌شد.

پیش‌بینی دولت آلمان نشان می‌دهد که افزایش هزینه‌های انرژی، تورم را در سال ۲۰۲۲ به هشت درصد، و در سال ۲۰۲۳ به هفت درصد افزایش دهد.

با این حال، بر اساس پیش‌بینی‌های دولت، اقتصاد آلمان هنوز قرار است رشد ۱.۴ درصدی را در سال ۲۰۲۲ به ثبت برساند، و دلیل این امر نیز پایان همه‌گیری کرونا در سال گذشته است.

اما اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۳ دوباره کوچک خواهد شد. وزارت اقتصاد آلمان «دلیل اصلی» را «توقف ارسال گاز روسیه» به این کشورعنوان کرده است.

قیمت‌های بالای انرژی در حکم «ترمزی برای تولید صنعتی»، به‌ویژه در «بخش هایی که به انرژی زیاد متکی‌اند»، عمل می‌کند. 

بر اساس پیش‌بینی‌ها، اقتصاد آلمان با رشد دو و سه دهم درصدی در سال ۲۰۲۴، به وضعیت بهتری بازخواهد گشت.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که آلمان همراه با ایتالیا، نخستین اقتصادهای پیشرفته‌ای خواهند بود که در پی حمله روسیه به اوکراین، دچار انقباض می‌شوند.

بیشتر از اقتصاد