رئیس جمهوری تایوان: بر سر حاکمیت کشور مصالحه نمی‌کنیم

تسای اینگ-ون گفت که از بین رفتن آزادی‌های دموکراتیک تایوان، شکست بزرگی برای دموکراسی‌ها در سراسر جهان خواهد بود

«نظر مردم تایوان دفاع از حاکمیت و شیوه زندگی آزاد و دموکراتیک است.»_Sam Yeh / AFP

تسای اینگ-ون، رئیس ‌جمهوری تایوان، در سخنرانی به مناسبت روز ملی این کشور گفت: «هیچ جایی برای سازش برسر حاکمیت تایوان وجود ندارد». او در همین حال تاکید کرد که مایل است با چین برای یافتن «راه‌های قابل قبول متقابل» به منظور حفظ صلح همکاری کند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، رئیس جمهوری تایوان در سخنانش تاکید کرد: «نظر مردم تایوان دفاع از حاکمیت و شیوه زندگی آزاد و دموکراتیک است. در این مورد جایی برای مصالحه وجود ندارد.»

کشور تایوان با بیش‌از ۲۳میلیون نفر جمعیت شامل جزایری است که در فاصله کمتر از ۱۷۷ کیلومتری از سواحل شرقی چین قرار دارند. بیش از ۷۰ سال است که دو طرف به‌طور جداگانه اداره می‌شوند، اما این امر مانع از آن نشده است که حزب کمونیست حاکم بر چین ادعای مالکیت بر این جزایره را داشته باشد، هرجند که هرگز بر آن‌ها حکومت نکرده است.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، گفته است که «اتحاد مجدد» بین چین و تایوان اجتناب‌ناپذیر است و استفاده از زور را رد نکرده، با این حال، تسای در سخنرانی اخیر خود از رهبران چین خواست که این مسیر را دنبال نکنند.

تسای گفت: «خطاب به مقام‌های پکن می‌گویم که توسل به جنگ نباید گزینه مناسبی برای روابط بین تنگه‌ای باشد. تنها با احترام به خواسته مردم تایوان درباره حاکمیت، آزادی و دموکراسی می‌توانیم تعاملات مثبت را در سراسر این تنگه از سر بگیریم.»

پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان در اوایل ماه اوت، چین تاکتیک‌های فشار نظامی خود را در اطراف جزیره تایوان و دیگر جزایر تحت حاکمیت آن افزایش داد و جت‌های جنگنده را به‌سمت خط میانی تنگه تایوان ارسال کرد. به‌مدت چندین دهه، خط میانه به‌عنوان یک خط مرزی غیررسمی بین این دو کشور عمل می‌کرد و هرگونه تهاجم نظامی در سراسر آن منطقه نادر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تسای در سخنرانی خود افزود: «تایوان نماد مهم دموکراسی در جهان است و مردم آن مصمم به دفاع از جزیره‌اند. برای جامعه بین‌الملل کاملا واضح است که دفاع از امنیت تایوان برابر است با دفاع از ثبات منطقه‌ای و ارزش‌های دموکراتیک. اگر آزادی‌های دموکراتیک تایوان از بین برود، یک شکست بزرگ برای دموکراسی‌ها در سراسر جهان خواهد بود.»

او بار دیگر تاکید کرد که تایوان در حال تقویت دفاع ملی و همچنین افزایش تولید سلاح‌های دقیق‌ است.

 تحلیلگران می‌گویند که تایوان احتمالا با فشار فزاینده‌ای ازسوی پکن مواجه خواهد شد. آن‌ها معتقدند این اتفاق پس از آن رخ خواهد داد که شی جین‌پینگ دبیرکلی حزب کمونیست چین و ریاست جمهوری خود را برای پنج سال دیگر در نشست آن حزب تمدید کند.

در واکنش به چنین پیش‌بینی‌هایی، وزارت دفاع تایوان گفته است که درحال بررسی تمدید آموزش نظامی اجباری برای مردان واجد شرایط به‌مدت طولانی‌تر است. این دوره در حال حاضر چهارماه تعیین شده است.

و لو ناچمن، استاد دانشگاه ملی چنگچی تایوان، گفت که دولت باید به تقویت مشارکت مردم در رابطه با دفاع از جزیره ادامه دهد. او تاکید کرد: «بهترین کاری که تایوان می‌تواند انجام دهد، این است که دفاع خود را در داخل کشور به‌گونه‌ای بسازد که تحریک‌آمیز نباشد، اما تغییرات معناداری ایجاد کند که ارتش و جامعه مدنی تایوان برای درگیری احتمالی آماده باشند.»

بیشتر از جهان