طالبان استفانی گلینسکی، خبرنگار آزاد را تهدید کردند

«طالبان به من گفتند که همه خبرنگاران خارجی حاضر در افغانستان باید به آن‌ها پاسخگو باشند»

گلینسکی: طالبان به من گفتند که همه خبرنگاران خارجی حاضر در افغانستان باید به آن‌ها پاسخگو باشند - twitter / stefanie glinski

استفانی گلینسکی، خبرنگار آزاد، که برای فارن پالیسی، گاردین و دیگر نشریات معتبر جهانی مطلب می‌نویسد، می‌گوید که طالبان او را تهدید کرده‌اند. 

گلینسکی در یک‌ رشته‌توییت، از برخورد تند طالبان با خود خبر داد و نوشت: «طالبان از من خواسته‌اند مشخصات افرادی را که با آنان مصاحبه کرده‌ام، افشا کنم اما من درخواست آنان را رد کردم. طالبان واتس‌اپ مرا تقریبا بمباران کرده‌اند. آنان از من سوال‌های زیادی پرسیدند و گفتند که در مورد گزارش‌های من نگرانی‌های دارند.»

گلینسکی می‌افزاید: «طالبان به من گفتند که همه خبرنگاران خارجی حاضر در افغانستان باید به آن‌ها پاسخگو باشند و هرکس از قانون سرپیچی کند، با برخورد آنان شامل لغو ویزا و ممنوعیت ورود به افغانستان روبرو خواهد شد.»

این خبرنگار آزاد تاکید کرد که برای همکاران خود در افغانستان هم نگران است چون آن‌ها بیشتر از او در معرض خطر قرار دارند. گلینسکی می‌گوید بیشتر همکارانش مجبور شدند چندین بار خانه‌های خود را تغییر دهند و تعدادی هم از افغانستان خارج شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته گلینسکی، فاش کردن اطلاعات منابع یک خبرنگار صداقت او را زیر سوال می‌برد. از سوی دیگر، در اختیار گذاشتن اسامی این منابع با طالبان که خبرنگاران را به دلیل ارائه گزارش‌ شکنجه می‌کنند و بسیاری از کارمندان دولت سابق در زمان آنان ناپدید شده‌اند، نه تنها اخلاقی نیست که می‌تواند خطرناک هم باشد.

او می‌گوید تجربه‌اش در مورد برخورد طالبان با خود را به این دلیل به اشتراک می‌گذارد تا مردم بدانند رسانه‌ها دیگر در افغانستان آزاد نیستند و طالبان در غیاب رسانه‌های آزاد، به تهدید جان مردم و خبرنگاران ادامه می‌دهند.

با این حال، گروه طالبان گفته‌های استیفانی گلینسکی را تکذیب می‌کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی طالبان، در تماس به رسانه‌ها، ادعاهای گلینسکی را رد کرد و گفت که طالبان به همه خبرنگاران خارجی اجازه کار در افغانستان می‌دهند و زیر چتر امارت اسلامی، جان هیچ خبرنگاری در خطر نیست.

استیفانی گلینسکی روزنامه‌نگار و عکاسی است در چهار سال گذشته در افغانستان زندگی و کار کرده است. او پیش از کار در افغانستان، اخبار سایر نقاط جهان را پوشش می‌داد؛ از جمله جنگ غزه، انفجار لبنان، فرار مسلمان‌های روهنگیایی از میانمار به بنگلادش، خشکسالی در آفریقا و جنگ سوریه. او دو سال هم در سودان جنوبی مستقر بود. گزارش‌های او در خبرگزاری فرانسه، رویترز، گاردین، فارن پالیسی، لس‌آنجلس تایمز و غیره منتشر می‌شود.

گلینسکی نخستین خبرنگار خارجی نیست که با تهدید طالبان روبرو شده است. طالبان لیین اودانیل، خبرنگار مشهوری را که سال‌های طولانی در افغانستان کار می‌کرد، بازداشت و بازجویی کردند. همچنین چندین خبرنگار خارجی را هم در زمان فعالیت‌های میدانی به خصوص در زمان پوشش خبر اعتراض‌های زنان در افغانستان، هدف ضرب‌وشتم قرار دادند.